لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۸

گمانه‌زنی‌های تازه درباره «حادثه» نطنز‌: «احتمالا خرابکاری بوده است»


نخستین تصویری که سازمان انرژی اتمی ایران از محل حادثه منتشر کرده و نشان می‌دهد که این ساختمان «مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران» بوده است.
نخستین تصویری که سازمان انرژی اتمی ایران از محل حادثه منتشر کرده و نشان می‌دهد که این ساختمان «مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران» بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از یک منبع اطلاعاتی نوشته است که «حادثه» روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیرماه، در تاسیسات غنی‌سازی اتمی نطنز احتمالا ناشی از «خرابکاری» بوده است.

بر اساس این گزارش، این خرابکاری بر اثر کار گذاشتن یک «وسیله انفجاری» در تاسیسات نطنز بوده و بخش‌های مختلف این تاسیسات که روی زمین قرار دارند را خراب کرده است.

این روزنامه خبر خود را به نقل از یک «مقام اطلاعاتی خاورمیانه‌ای» نوشته، اما به نام او اشاره نکرده است.

دیوید آلبرایت، رئيس موسسه علم و امنیت بین‌الملل، که در دهه گذشته برنامه هسته‌ای ایران را رصد کرده نیز به این روزنامه گفته است که به «احتمال زیاد» این موضوع «اقدام خرابکارانه» بوده است.

بر اساس ارزیابی اولیه کارشناسان که با تطبیق عکس‌های منتشرشده توسط سازمان انرژی اتمی ایران و تصاویر ماهواره‌ای گوگل انجام شده، محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران بوده است.

آقای آلبرایت نقش این مرکز در توسعه برنامه هسته‌ای ایران را مهم ارزیابی کرده و گفته است موقعیت این مرکز احتمال «عامدانه» بودن این رویداد را بیشتر می‌کند.

تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هزار متر مربع دارد و در عمق هشت متری زمین ساخته شده است. این سایت اصلی‌ترین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است و زیر نظر بازرسان آژانس انرژی اتمی قرار دارد.


روز گذشته،‌ ساعتی پس از وقوع این اتفاق،‌ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت این «حادثه» در یک «سوله در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز» رخ داده و «تلفات جانی» نداشته است.

آقای کمالوندی همچنین گفت این سایت «فاقد مواد هسته‌ای و آلودگی» بود و «شایعاتی» که درباره «مسئله آلودگی» مطرح شده، «به هیچ وجه صحت ندارد».

در همین حال ساعتی پس از این حادثه، روز ۱۲ تیرماه یک یادداشت در خبرگزاری دولت،‌ ایرنا و دو خبرگزاری ایسنا و ایلنا منتشر شد که به ارزیابی واکنش حکومت ایران در قبال این رخداد پرداخته است.

در این یادداشت که لحنی رسمی دارد با اشاره به خبرهای مربوط به نطنز آمده است که اگر «نشانه‌هایی از عبور» آمریکا و اسرائیل «از خطوط قرمز» مشاهده شود، باید در «راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید» تجدید نظر اساسی شود.

در ابتدای این یادداشت تاکید شده است که «فشارهای سیاسی و امنیتی» علیه ایران افزایش یافته و حکومت ایران تلاش کرده که «از تشدید بحران و شکل‌گیری شرایط و موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی» جلوگیری کند.

در بخش دیگری از این یادداشت به حساب‌های رسانه‌ای اسرائيلی اشاره شده که «این رخداد را به اقدامات خرابکارانه اسرائيل» نسبت داده‌اند.

اشاره این یادداشت به توییت ایدی کوهین، تحلیل‌گر اسرائيلی، است که در توییتی برای اولین بار به وقوع حادثه در نطنز اشاره کرد، ولی نوشت که این حادثه ناشی از «بمباران» به دست اسرائیل رخ داده است.

تاکنون کارشناسان فنی و همچنین منابع اسرائیلی ادعای آقای کوهن را تایید نکرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز گفته است که دولتش در این باره واکنش نشان نخواهد داد.

واکنش آژانس و آمریکا: مطلع و پیگیر هستیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به این خبر اعلام کرد، از «حادثه» گزارش‌شده مطلع است و این نهاد همچنان می‌تواند به فعالیت‌های خود جهت راستی‌آزمایی در تاسیسات نطنز ادامه دهد.

وزارت خارجه آمریکا هم با تاکید بر این که اخبار مربوط به این سایت را دنبال می‌کند، این حادثه یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی کماکان به جای رفع نیازهای مردم ایران، به برنامه‌ هسته‌ای گمراه‌کننده خود اولویت داده است.

منبع: ایسنا، ایرنا، نیویورک تایمز، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG