لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

«همه سهم» صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۹ هزینه می‌شود


خبرگزاری فارس خبر می‌دهد که «همه سهم ۳۶ درصدی» صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت در سال ۹۹، در بودجه این سال هزینه خواهد شد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی و قانون برنامه ششم توسعه، سال آینده باید حداقل ۳۶ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود.

اما بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، در بودجه سال ۹۹ قرار است سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت و میعانات گازی تنها ۲۰ درصد باشد.

این گزارش می‌نویسد که ۱۶ درصدی که باید به صندوق ریخته می‌شد قرار است با اجازه رهبر جمهوری اسلامی صرف بودجه جاری بشود.

به گفته این خبرگزاری، دولت قصد دارد بخش اعظم سهم ۲۰ درصدی درآمد نفت را هم که به این صندوق می‌رسد برداشت کند.

فارس می‌نویسد که سهم ۲۰ درصدی درآمد نفتی ۴٫۴ میلیارد دلار است که دولت پیشنهاد برداشت ۳٫۴۲۵٫۰۰۰ یورو از منابع سال ۱۳۹۹ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی داده است.

بنا بر این گزارش، این برداشت ازجمله برای پرداخت هزینه‌هایی در حوزه‌های دفاعی و منابع آبی انجام خواهد شد.

برداشت از صندوق توسعه ملی برای بودجه جاری در حالی صورت می‌گیرد که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌ و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی» تشکیل شده و بر اساس اساسنامه نباید موجودی آن صرف بودجه جاری شود.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز چند بار دستور برداشت از صندوق توسعه ملی برای تأمین بودجه نظامی، بودجه صداوسیما، مقابله با ریزگردها، سیل و مصارف دیگر را داده بود.

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرده بود که به دلیل کاهش فروش نفت ایران بر اثر تحریم‌ها و افزایش برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی، از جمله برای مصارف نظامی، در سال ۹۸ هیچ پولی وارد این صندوق نخواهد شد.

این مرکز همچنین در گزارشی مربوط به سال ۹۸ اعلام کرده بود که ۵۹ درصد از منابع صندوق توسعه ملی «با کسب مجوز و یا تصویب قوانین مختلف، خارج از روال مندرج در اساسنامه صندوق هزینه شده است».

مقامات دولت موجودی فعلی صندوق توسعه ملی پس از برداشت‌های متعدد از این صندوق را اعلام نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG