لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

انتقادها از آشفتگی در نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران


تیم ملی فوتبال ایران (عکس از آرشیو)
تیم ملی فوتبال ایران (عکس از آرشیو)

تیم ملی فوتبال ایران دو بازی تدارکاتی با عراق و روسیه را در پیش دارد اما هنوز سرمربی این تیم معرفی نشده است. این در حالی است که رسانه‌های ایران گزارش دادند، فدراسیون فوتبال از چند مربی ایرانی درخواست کرده برنامه‌شان را برای هدایت تیم ملی ارائه کنند.

تعدد نام‌ها و مطرح شدن افرادی که کارنامه موفقی در فوتبال ایران ندارند، انتقاد گسترده رسانه‌های ورزشی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

اعضای هیئت رئیسه فدراسیون قرار است نهم اسفند در جزیره خارک، تصمیم نهایی‌شان را اعلام کنند. تردیدهای فراوانی مطرح شده از اینکه در این وقت اندک با توجه به گزینه‌های پرتعداد، آیا مجالی برای بررسی دقیق فنی برنامه‌های ارائه شده وجود خواهد داشت؟

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «نمایش را متوقف کنید»، نوشته: ایران تنها کشوری است که به این سبک و سیاق دنبال سرمربی می‌گردد. برخی از این مربیان با تیم‌های خود قرارداد دارند و برنامه دادن به فدراسیون، تخطی از اصول حرفه‌ای است. آیا این نمایش عجیب، پلی برای رسیدن به مربی خارجی است؟».

از جمع این مربیان، تاکنون فقط حسین فرکی برنامه‌اش را ارائه داده. مربی ۶۵ ساله‌ای که در سه سال گذشته فعالیت فوتبالی نداشته. سایرین انصراف‌شان را اعلام کرده‌اند. غیر از جواد نکونام و فرهاد مجیدی که واکنشی به اعلام نام‌شان از سوی فدراسیون فوتبال، نشان نداده‌اند.

امیر قلعه‌نویی در اینستاگرام نوشت: «برنامه مدونی را آماده کرده بودم اما با توجه به شرایط موجود، انصراف می‌دهم و بحث سرمربیگری تیم ملی را به دیگر دوستان واگذار می‌کنم. با در نظر گرفتن این که نام برخی همکاران خوبم از جمله گل محمدی، ربیعی و مجتبی حسینی در فهرست فدراسیون خالی بود، امیدوارم تیم ملی دوباره به شرایط خوب بازگردد».

ساکت الهامی هم می‌گوید: «الان برنامه‌ام جز حمایت از تیم ملی نیست. هنوز کار نیمه تمام در فوتبال باشگاهی دارم و باید بیشتر یاد بگیرم. خوشایند نیست در نبود گل‌محمدی و علی دایی در چنین لیستی باشم. به يکی از مدیران فدراسیون تاکید کردم منظورم این نیست که تیم ملی را به من بدهید، بلکه مربی درجه دو خارجی را به مربی ایرانی ترجیح ندهید».

الهامی که با تیم‌های تراکتور و نساجی قهرمان جام حذفی شده، می‌گوید: «در رادیو یکی از کارشناسان گفت امیدوارم مربیان ایرانی را به جان هم نینداخته باشند که آخرش پکیج‌بندها، مربی درجه دو خارجی را به تیم ملی تحمیل کنند».

نکته‌ای که الهامی در رادیو شنیده، توسط فرهاد کاظمی سرمربی اسبق سپاهان نیز ابراز شده. او که با این تیم سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارد، مقابل دوربین‌ خبرنگاران گفت: «اعلام گزینه‌های داخلی و برنامه گرفتن از آنها سیاه بازی است. فدراسیون دارد شخصیت مربیان ایرانی را تخریب می‌کند».

قرار گرفتن اسم مهدی تارتار در جمع گزینه‌ها انتقادات بسیاری را در رسانه‌های ورزشی برانگیخت. با این حال، او نیز در اینستاگرام نوشت: «چرا بین گزینه‌ها نام دایی و گل‌محمدی نیست؟ از قلعه‌نویی تقاضا دارم در صورت امکان از هدایت تیم ملی کناره‌گیری نکند. با توجه به تعهدم به ذوب‌ آهن انصرافم را اعلام می‌کنم و فراغت لازم را برای تهیه برنامه مورد نظر فدراسیون ندارم».

در فضای مبهم و آشفته اعلام اسامی نامزدهای ایرانی برای جایگزینی کارلوس کی‌روش، توتونچی مجری شبکه ورزش هم در برنامه زنده گفت: «طبق شنیده‌ها حمید مطهری هم جزو گزینه‌هاست».

او در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که آقای مطهری اولین تجربه سرمربیگری خود را در نساجی سپری می‌کند. کمک مربی سابق پرسپولیس به تازگی در پی نتایج ضعیف تیمش استعفا داد که مخالفت مدیران باشگاه را در پی داشت.

سایت ورزش سه که به فدراسیون فوتبال نزدیک است، در گزارشش تاکید کرده: «پروژه سرمربی ایرانی شکست خورد. با انصراف قلعه‌نویی می‌توان این‌طور برداشت کرد که انتخاب سرمربی ایرانی کاملاً منتفی شده».

اگر بحث مربی ایرانی منتفی شده یا از ابتدا هم قرار نبوده مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند، گزینه‌های خارجی شاغل در باشگاه‌های ایرانی نیز هیجانی را در رسانه‌های ورزشی برنمی‌انگیزند.

مهدی تاج بارها تاکید کرده که شرایط مالی مناسبی برای جذب سرمربی مطرح خارجی وجود ندارد. یعنی سرمربی احتمالی خارجی، چهره سرشناسی در دنیای فوتبال نیست.

اردوی تیم ملی از بیست و هشتم اسفند برپا خواهد شد اما معلوم نیست پس از کارلوس‌ کی‌روش، مارک ویلموتس، دراگان اسکوچیچ و مجدداً کی‌روش، آیا سرمربی بعدی هم خارجی است یا سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست.

XS
SM
MD
LG