لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۹

پیکر نوید افکاری «شبانه» و «تحت تدابیر امنیتی» به خاک سپرده شد


نوید افکاری قهرمان کشتی بود
نوید افکاری قهرمان کشتی بود

منابع نزدیک به خانواده نوید افکاری از خاکسپاری «شبانه» او خبر دادند که کمتر از یک روز پس از اعدام وی «تحت تدابیر امنیتی» انجام گرفت.

مهدی محمودیان، فعال مدنی که تلاش‌هایی را برای نجات نوید افکاری انجام داده بود، شامگاه شنبه ۲۲ شهریور در توییتر نوشت که پیکر نوید افکاری «در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپرده شد».

حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، صبح روز شنبه به رغم درخواست‌های بین‌المللی برای توقف حکم، و اعتراضات بسیار در داخل و خارج کشور شد.

حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری، گفت این حکم در حالی اجرا شده که قرار بوده «جمعی از خیرین» شهر شیراز برای «جلب رضایت خانواده مقتول» به دیدار این خانواده بروند.

مقام‌های دادگستری استان فارس نیز با تایید این خبر گفته‌اند که این حکم با توجه به «اصرار خانواده مقتول» بر قصاص اجرا شده است.

نوید افکاری واکنش کمیته بین‌المللی المپیک را به دنبال داشت که در اطلاعیه‌ای آن را «شوکه‌کننده» نامید.

این اطلاعیه با اشاره به تلاش‌های کمیته بین‌المللی المپیک برای نجات جان نوید افکاری می‌گوید که اما جامعه جهانی ورزش نتوانست به آن‌چه می‌خواست دست پیدا کند.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد نیز نسبت به اقدام ایران در اعدام نوید افکاری ابراز انزجار کرد و در توییتر نوشت که سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا همواره و تحت هر شرایطی مخالف مجازات اعدام هستند.

نوید افکاری نایب قهرمان نوجوانان ایران که در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، به اتهام قتل یک مامور امنیتی به دو بار اعدام، شش سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

وحید و حبیب برادران او نیز هر یک به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند.

برادران افکاری در روزهای گذشته با انتشار چند فایل صوتی گفته بودند که اعترافاتی که در طول دوران بازداشت برای اقرار به مشارکت در قتل یک مامور امنیتی از آنها گرفته شده، زیر فشار مداوم شکنجه بوده است.

مادر این سه برادر نیز در یک پیام ویدئویی خود تاکید کرد که پسرانش شکنجه شده‌اند تا علیه همدیگر شهادت بدهند و یکی از آنها تحت فشار فیزیکی و روحی در زندان دست به خودکشی زده است.

حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، پیش از این گفته بود ویدئوی دوربین مداربسته که دادگاه بر اساس آن می‌گوید نوید افکاری قتل را انجام داده، «مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است».

در فایل صوتی نوید افکاری نیز که به تازگی از زندان بیرون آمده، وی خواستار پخش این فیلم از سوی دادگاه شده بود. آقای افکاری در این فایل صوتی به صراحت می‌گوید که تحت «شکنجه»، مجبور به اقرار به قتل کارمند حراست آبفا شیراز شده و درخواست کمک کرده بود.

صدور حکم اعدام آقای افکاری با بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد و دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهور آمریکا، در توییتی از مقام‌های حکومت ایران خواست که او را اعدام نکنند.

علاوه بر این، بسیاری از چهره‌های ورزشی مطرح کشتی خواستار توقف این حکم شده بودند.

فدارسیون جهانی فوتبال، فیفا نیز روز ۲۰ شهریور خواستار توقف اجرای حکم اعدام او شده بود.

XS
SM
MD
LG