لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

برآورد خسارت اعتراض‌های اخیر در شیراز: ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان


تصویری از اعتراض‌های اخیر در شیراز
تصویری از اعتراض‌های اخیر در شیراز

دو عضو شورای شهر شیراز خسارت وارده به این شهر در جریان اعتراض‌های اخیر را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سینا بنی‌زمانی، عضو شورای شهر شیراز، گفت در جریان این اعتراض‌ها «بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به تاسیسات شهری شیراز خسارت وارد شده است».

ابراهیم صبوری، نایب‌ رئیس شورای شهر شیراز، اما اعلام کرده است که «طبق یک برآورد سرانگشتی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرداری شیراز خسارت وارد شده است.»

محمود رضایی کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم درباره ابعاد خسارت در چهار شهر شیراز،‌ صدرا، نورآباد و کازرون، همه در استان فارس، گفته است: «نزدیک به ۲۰۰ بانک تخریب شده و ۲۰ جایگاه سوخت نیز از بین رفته است.»

به گفته این مقام دولتی، منطقه معالی‌آباد و برخی نقاط پیرامونی شیراز مانند شهر صدرا «بیشترین آسیب‌ها را در پی حوادث اخیر دیده‌اند».

روز دوشنبه، چهار آذر، رهام‌بخش حبیبی، فرمانده پلیس استان فارس گفت ۱۵ معترض دیگر در شیراز بازداشت شده‌اند و آنها را «عوامل اصلی تخریب و آتش‌ زدن» معرفی کرده است.

مسئولان قضایی و امنیتی استان فارس تاکنون تعداد افراد بازداشت شده در این شهر را اعلام نکرده‌اند. در همین حال بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیوفردا، تاکنون حداقل ۳۰۰ نفر در اعتراضات استان فارس بازداشت شده‌اند و تعداد افراد بازداشت شده رو به افزایش است.

عفو بین‌الملل نیز می‌گوید، دست‌کم ۱۵ نفر در اعتراضات آبان‌ماه در استان فارس کشته شده‌اند.

نماینده فسا: در اعتراض‌ها از آرپی‌جی ۷ استفاده شد

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده فسا در مجلس نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است در جریان اعتراض‌های اخیر از«اسلحه‌هایی مانند آرپی‌جی ۷، نارنجک و خمیرهای انفجاری در این اعتراضات استفاده شده است».

نماینده فسا توضیح نداده است که سلاح‌هایی مانند آرپی‌جی‌۷ در کدام شهر یا چه زمانی و از سوی چه گروهی استفاده شده است ولی در روز سوم اعتراض‌ها در شهر شیراز در شبکه‌های اجتماعی شایعه استفاده از آر‌پی‌جی به دست نیروهای سپاه پاسداران مطرح شده بود.

بر اساس این شایعه، خودروی ذبیح‌الله بهمن‌زیاری، فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به دست نیروهای سپاه با «آرپی‌جی هدف قرار گرفته بود و این فرمانده ارتش که حاضر به شرکت در سرکوب اعتراض‌ها نبود، کشته شد».

این شایعه را خبرگزاری میزان روز ۳۰ آبان تکذیب کرد و به نقل از آقای بهمن‌زیاری نوشت: «در صحت کامل در حال خدمت هستم.»

تاکنون هیچ مقام پلیس یا قضایی به استفاده از «آر‌پی‌جی» در اعتراض‌ها اشاره نکرده است و ممکن است نماینده فسا بر اساس همین شایعه اظهارنظر کرده باشد.

XS
SM
MD
LG