لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

آغاز احداث یک خط لوله نفتی در ایران که تنگه هرمز را دور می‌زند


تصویر از بایگانی
تصویر از بایگانی

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از آغاز احداث خط لوله گوره به جاسک برای انتقال نفت ایران به سواحل دریای عمان خبر داده‌است.

بر اساس اطلاعاتی که در سایت شرکت ملی نفت ایران منتشر شده‌است، این خط لوله ۴۲ اینچی ۱۱۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت و روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران را از پایانه گوره در آب‌های ساحلی استان بوشهر در خلیج فارس به بندر جاسک استان هرمزگان در آب‌های ساحلی دریای عمان خواهد رساند.

آغاز این طرح ۱٫۸ میلیارد دلاری در حالی انجام می‌شود که طی ماه‌های گذشته تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز به شدت افزایش یافته‌است. با راه‌اندازی این خط لوله، ایران می‌تواند بدون گذشتن از تنگه هرمز، نفت خود را راهی بازار کند.

خط لوله گوره-جاسک در سال ۲۰۱۲ و زمانی که تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای به اجرا گذاشته شد، طراحی شده بود، اما اکنون ایران می‌گوید با شرکت‌های داخلی قراردادها را امضا کرده و احداث این خط لوله آغاز شده‌است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است این خط لوله طرحی برای اجتناب از اختلال در صادرات نفت ایران به‌خاطر مشکلات احتمالی در خلیج فارس و منطقه است.

تهران تاکنون بارها تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌است. روزانه حدود ۱۸ میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می‌کند که تقریباً برابر یک پنجم نفت مصرفی جهان است.

زنگنه می‌گوید ۷۰۰ میلیون دلار از هزینه خط لوله یادشده تنها در بندر جاسک مصرف خواهد شد.

صادرات نفت ایران از ۲٫۵ میلیون بشکه در ابتدای پارسال به حدود ۳۰۰ هزار بشکه در ماه ژوئیه رسیده و بنابر گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، این رقم در ماه اوت به زیر ۲۰۰ هزار بشکه سقوط کرده‌است.

عربستان و امارات گفته‌اند، افت صادرات نفت ایران را جبران خواهند کرد و ایران تهدید کرده‌است مادامی که نفت ایران صادر می‌شود، تنگه هرمز امن خواهد بود.

هرچند مسیر اصلی صادرات نفتی عربستان از طریق تنگه هرمز است اما این کشور از سال ۱۹۸۲ میلادی خط لوله‌ای نیز ترتیب داده که صادرات از عربستان را از طریق دریای سرخ ممکن می‌سازد.

این خط لوله شرق به غرب، در زمان جنگ ایران و عراق و در پی نگرانی در عربستان نسبت به وضعیت بحرانی پیش‌آمده در خلیج فارس ساخته شد.

تحولات سال‌های قبل در خلیج فارس و تنگه هرمز و تهدیدهای مکرر جمهوری اسلامی در مورد بسته این تنگه، باعث شد که امارات متحده عربی نیز به فکر ایجاد مسیری جایگزین بیفتد و به این خاطر در اردیبهشت‌ماه ۹۱ تکمیل خط لوله راهبردی «حبشان-فجیره» را اعلام کرد.

این خط لوله، نفت را از مناطق داخلی امارات به سمت غرب برده و با دور زدن تنگه هرمز آن را مستقیماً به دریای عمان می‌رساند.

XS
SM
MD
LG