لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

صدور حکم زندان برای فعالان سیاسی معترض به خشونت‌ها


اعتراضات آبان ۹۸ با سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شد
اعتراضات آبان ۹۸ با سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شد

رأی دادگاه ۱۴ نفر از فعالان سیاسی که پس از اعتراضات آبان ۹۸ به برخورد خشونت‌آمیز حاکمیت با معترضان اعتراض کرده بودند، صادر شد و شماری از آنان به حبس از یک سال تا پنج سال محکوم شدند.

کانال تلگرامی امتداد، نزدیک به اصلاح‌طلبان، روز شنبه، اول شهریور، با اعلام این خبر نوشت مهدی محمودیان به پنج سال حبس، و علی شکوری راد، محمدحسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد و صدیقه وسمقی هر یک به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

در بیانیه‌‌ اعتراضی ۷۷ نفر از فعالان سیاسی در سال ۹۸ آمده بود که «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به ‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند... جنایتی است که قانون و دستگاه قضا نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند.»

در اعتراضات آبان ۹۸ که در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت بنزین رخ داد، خشونت‌های گسترده‌ کم‌سابقه‌ای از سوی پلیس و نیروهای امنیتی نسبت به مردم گزارش شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز شمار رسمی کشته‌شدگان این ناآرامی‌ها را اعلام نکرده‌اند، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در نتیجه شلیک نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند.

بر اساس این گزارش، اتهام این افراد «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده و در این میان ۴ سال از ۵ سال محکومیت مهدی محمودیان به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» بیان شده که به‌گفته خود او «به‌خاطر فراخوان روشن کردن شمع به یاد قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه» بوده است.

پس از سرنگون شدن پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران کی‌یف، در ۱۸ دی‌ماه سال گذشته، حکومت ایران نهایتاً پس از ۷۲ ساعت پنهان‌کاری مجبور شد اعتراف کند که این هواپیما با دو موشک پدافند هوایی سپاه سرنگون شده است؛ رخدادی که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیما ازجمله چندین کودک انجامید.

اخبار محکومیت معترضان در حالی منتشر می‌شود که با گذشت هفت ماه از این حادثه، مقامات قضایی و نظامی جمهوری اسلامی هنوز هیچ گزارشی در معرفی و محاکمه عامل و آمران شلیک موشک‌ها منتشر نکرده‌اند.

آقای محمودیان علاوه بر محکومیت حبس، به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، دو سال منع خروج از کشور و چهار ماه خدمات عمومی نیز محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG