لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

ادامه واکنش به اقدام اخیر ایران: ایران «اخاذی» می‌کند، تهدید بریتانیا به خروج از برجام


جرمی هانت روز دوشنبه در یک توییت هم بر پایبندی کشورش به برجام تاکید کرد
جرمی هانت روز دوشنبه در یک توییت هم بر پایبندی کشورش به برجام تاکید کرد

در ادامه واکنش‌ها به عبور میزان ذخیره اورانیوم ایران از سقف تعیین شده در توافق اتمی، وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی را به «اخاذی بین‌المللی» متهم کرد. همزمان همتای بریتانیایی او در یک مصاحبه تهدید به خروج از برجام کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، دهم تیرماه، در یک پیام توئیتری نوشت: «رژیم ایران گامی جدیدی برای توسعه بلندپروازی‌های هسته‌ای برداشته است. رژیم بار دیگر از برنامه هسته‌ای برای اخاذی از جامعه جهانی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند. نباید به بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان اجازه داده شود در هیچ سطحی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.»

جان بولتون، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی، نیز با انتشار توئیتی گفت: «دلیلی ندارد ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش دهد، مگر این که بخواهد زمان دستیابی به بمب هسته‌ای را کوتاه‌تر کند.»

آمریکا می‌گوید با سطح محدودیت برجام، یک سال طول می‌کشد تا ایران ذخیره اورانیوم کافی برای غنی‌سازی در سطح بالا و تولید بمب هسته‌ای داشته باشد.

بر اساس توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه سال ۹۴ در قالب برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

اما ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم رسانده و همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرد.

در این میان، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، که خود یکی از نامزدهای پست نخست وزیری بعد از استعفای خانم ترزا می است، اعلام کرد که اگر ایران برجام را نقض کند، بریتانیا نیز از این پیمان خارج می‌شود.

به گفته آقای هانت در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز، بریتانیا حامی حفظ برجام است، اما اگر ایران بخواهد آن را نقض کند، بریتانیا نیز از آن خارج خواهد شد.

محمدجواد ظریف نیز با انتشار توئیتی در روز سه‌شنبه گفت: «ما برجام را نقض نکرده‌ایم. ما به شرکای برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) ۶۰ روز مهلت دادیم. به محض این که سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود پایبند شوند، ما می‌توانیم (به سقف محدودیت تعیین شده در برجام برای ذخایر اورانیوم ایران) برگردیم و اقدامات معکوس انجام دهیم.»

دو ماه پیش، ایران به بریتانیا، فرانسه و آلمان ۶۰ روز مهلت داد تا منافع ایران از برجام را تامین کنند، خصوصا سازوکار تجاری موسوم به اینس‌تکس را راه‌اندازی کنند.

این سیستم هفته گذشته راه‌اندازی شد، اما ایران می‌گوید باید دامنه پوشش تجاری سیستم اینس‌تکس به زودی به صادرات نفت نیز گسترش یابد، به عبارتی، اروپایی‌ها بر اساس این سیستم بتوانند نفت از ایران بخرند.

این در حالی است که آمریکا گفته است اینس‌تکس تنها باید اقلام غیرتحریمی و انسان‌دوستانه را پوشش دهد. آمریکا صادرات نفت ایران را تحریم کرده است. اروپا قبل از تحریم‌ها روزانه حدود ۵۱۶ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و در قالب سیاست فشار حداکثری تحریم‌هایی فزاینده را علیه ایران به اجرا گذاشت.

ایران تهدید کرده است در صورت عدم همراهی اروپا در تامین منافع اقتصادی ایران از برجام، گام‌های بیشتری برای لغو تعهدات برجامی خود برخواهد داشت.

منابع: خبرگزاری رویترز، توییتر، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG