لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

«ناگفته‌های مرگ مرموز دستفروش قمی»


روزنامه شهروند در گزارشی از «ناگفته‌های مرگ مرموز دستفروش قمی» تاکید کرده است که «خانواده مرد میوه‌فروش، ماموران شهرداری را مسبب مرگ مظفر عباسی می‌دانند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «درگیری ماموران شهرداری با مظفر لحظاتی قبل از مرگ او، باعث شده تا آشنایان و کسبه آن محل، ماموران سد معبر شهرداری را مقصر این حادثه بدانند»، نوشته است: «اما مسئولان شهرداری قم دخالت ماموران سد معبر را در مرگ این میوه‌فروش رد می‌کنند و مدعی‌اند که این دستفروش دوساعت بعد از حضور ماموران سد معبر شهرداری و درگیری با آنها حالش بد شده و در اثر برخورد سر با جدول جان باخته است، اما شهروندان قم روایت خودشان از حادثه را قبول دارند و همچنان به برخورد ماموران سد معبر شهرداری با دستفروشان این شهر معترض‌اند.»

محمد عباسی شوهرخواهر و پسر عموی مظفر عباسی به روزنامه شهروند گفته است: «شهرداری می‌خواهد از مرگ مظفر شانه خالی کند. درحالی‌ که همه کسبه و اهالی محل آن‌جا حضور داشتند. همه می‌گویند ماموران همان ابتدا سراغ خودرو مظفر رفتند. چندبار هم با او درگیر شدند. یکی از ماموران گلوی او را گرفته بود و محکم فشار می‌داد و با مشت به سر او ضربه می‌زد. بعد مردم دخالت می‌کنند و درگیری فیزیکی موقتا تمام می‌شود. یکی از آنها داخل وانت او می‌نشیند و منتظر جرثقیل می‌شوند تا خودروی او را به پارکینگ ببرند. مظفر از آنها خواهش کرد اما ماموران اصرار داشتند که خودرو به پارکینگ منتقل شود. حتی مادرش و پدرش هم وساطت کردند، مردم هم جمع شده بودند و از ماموران درخواست کردند تا منصرف شوند. مظفر هم وقتی سماجت ماموران را می‌بیند، از آنها می‌خواهد تا بارش را از عقب وانت بردارد. ظاهرا آنها اجازه این کار را به او می‌دهند. او هم مشغول خارج‌کردن انگورها از وانت می‌شود که دوباره با ماموران درگیر می‌شود و سرش به کنار جدول برخورد و همان‌جا فوت می‌کند. وقتی آمبولانس رسید، جنازه او را برد.»

شوهرخواهر دستفروش قمی اظهارات مقام‌های شهرداری را رد کرده و گفته است: «در این مدت حرف‌های نادرست زیادی مطرح شده است. همه اینها دروغ است. آقای شهردار در مصاحبه‌ای اعلام کرده، ما منتظر مراسم تشییع‌جنازه این دستفروش هستیم تا با حضور در این مراسم با آنها همدردی کنیم. ما مظفر را به خاک سپردیم، اما حتی یک کارمند شهرداری هم در مراسم شرکت نکرد. در این مدت یک‌نفر از شهرداری هم سراغی از این خانواده نگرفت. ما از شهرداری قم گله‌مندیم. صداوسیمای قم حدود ٤٠ دقیقه، برنامه از منزل پسرعمویم تهیه کرد، اما یک ثانیه آن را هم پخش نکرد. تنها صحبتی که درخصوص این حادثه از صداوسیما مطرح شد، حرف‌های شهرداری بود. اما واقعیت این است که مظفر به علت درگیری با ماموران سد معبر شهرداری کشته شد.»

روزنامه همدلی در گزارشی با تیتر « ردپای مرتضوی در دادگاه همدستان زنجانی»، نوشته است: «در جلسه روز دوشنبه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی، متهم ردیف سوم پرونده از جلسات بابک زنجانی با سعید مرتضوی سخن گفت. جلساتی که مربوط به به معامله بر سر ۱۳۸ شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی بود.»

به نوشته این روزنامه حمید فلاح هروی، متهم ردیف سوم این پرونده، در دادگاه گفته است: «یکی از دوستان سعید مرتضوی به نام "م"، بابک زنجانی را به مرتضوی معرفی کرده است و من آقای مرتضوی را نمی شناختم. مرتضوی از من خواست نامه‌ای دستنویس مبنی بر اینکه این مبلغ را به ۵ چک تبدیل کنم بنویسم تا بخش مالی نسبت به آن اقدام کند، به اندازه سر سوزن این عملیات به من ربط نداشت، خودشان چکها را نوشتند و اینکه چرا ۳ میلیارد بیشتر نوشتند ربطی به من ندارد.»

همدلی نوشته که حمید فلاح هروی در دفاع از خود گفته است: «در اواخر سال ۸۹ زنجانی فعالیت زیادی در امور بانکی داشت که از من درخواست کمک کرد و بنده به وی گفتم از این امور سر در نمی آورم به همین دلیل وی را به مسئولان وقت اقتصادی وزارت اطلاعات معرفی کردم آنها هم گفتند ما به زندانی بودن گذشته زنجانی کاری نداریم زیرا مجازات خود را طی کرده اسـت و از من خواستند دیگر به موارد بعدی کاری نداشته باشم»، ضمن اینکه «بابک زنجانی خودش گفته که تاکنون ۱۷ میلیارد یورو جا به جا کرده است و قبل از آشنایی با من ۴۰۰ ،۵۰۰ میلیون یورو برای قرارگاه خاتم کار کرده است.»

روزنامه‌های نزدیک به اصلاح طلبان یا دولت حسن روحانی در شماره سه شنبه خود با تیترهای مشابه از انتصاب محمود هاشمی شاهرودی به «ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام» استقبال کرده اند.

روزنامه آرمان با تیتر «احیای هاشمی در مجمع»، روزنامه همدلی با تیتر «ابقای اعتدال بر کرسی مصلحت»، روزنامه آفتاب یزد با تیتر «هاشمی به جای هاشمی» و روزنامه بهار با تیتر «تقارن مصلحت و تدبیر» گزارش هایی درباره سوابق و نگاه سیاسی محمود هاشمی شاهرودی و نزدیکی آن به اکبرهاشمی رفسنجانی منتشر کرده اند.

روزنامه اعتماد طی یادداشتی با عنوان «انتخاب تعامل و مدارا» نوشته است: «انتخاب آيت‌الله هاشمی ‌شاهرودی به عنوان رييس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توجه به سوابق ايشان در قوه قضاييه ايران و تلاش براي انجام اصلاحات در آن- با وجود انتقاداتی كه به استخدام برخي از قضات بی‌تجربه، مساله‌ساز و حاشيه‌آفرين كه نقطه تاريك آن دوران هستند، وجود داشته و دارد- انتخابی مبارک است.»

فیاض زاهد، فعال سیاسی، در یادداشت روزنامه اعتماد اشاره کرده که انتصاب محمود هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت «در راستای استراتژی حاكميت جمهوری اسلامی در جهت حفظ تعادل و پرهيز از ورود مجمع تشخيص مصلحت نظام در وادی افراط و تندروی است. اين يک گام به جلو است و بايد آن را به فال نيک گرفت.»

یادداشت نویس اعتماد نوشته است: «تصور كنيد به‌جای آيت‌الله هاشمی‌شاهرودی، از چهره‌های ديگری به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام می‌رسيدند؛ در اين حالت به نظر می‌آمد كه اين انتخاب يك پيام نه چندان مثبت به افكار عمومی بوده و اينگونه به جامعه متبادر می‌كرد كه آنچه صورت گرفته برخلاف منش و روشي است كه توسط آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در طول سال‌هایی كه ايشان رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را داشتند، دنبال می‌شده است.»

روزنامه بهار نیز از قول داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرده «شاهرودى جایگزین مناسب رفسنجانى» است و نوشته که «شخصیت آقاى شاهرودى در مجموع یک شخصیت میانه رو و معتدل است و مى تواند به نوعى جناح‎ها و جریان‎هاى مختلف را دور هم جمع کند و از این لحاظ هاشمى شاهرودى گزینه بسیار خوبى براى ریاست مجمع تشخیص مصلحت است.»

روزنامه شرق هم تعیین رئیس و اعضای دوره ششم مجمع تشخیص مصلحت نظام را مورد توجه قرار داده و با تیتر «هاشمی شاهرودی جانشین هاشمی رفسنجانی» نوشته است: «هفت ماه بعد از فوت آیت االله هاشمی رفسنجانی، دومین رئیس این نهاد، در حکمی از سوی مقام رهبری تعیین شد؛ آیت االله هاشمی شاهرودی، رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «در این چند ماه، گمانه‌زنی برای ریاست این سمت زیاد بود و محمود هاشمی‌شاهرودی هم یکی از گزینه‌های مطرح‌شده بود»، نوشته است: «دو ماه بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی، دور پنجم مجمع هم به پایان رسید؛ اما انتصاب رئیس و اعضای جدید هفت ماه به تعویق افتاد. در انتصاب جدید، هفت عضو حقیقی به اعضای مجمع اضافه شده‌اند و علی لاریجانی و حسن روحانی که پیش از این عضو حقیقی مجمع بودند، این دوره دیگر نیستند و تنها به واسطه عضویت حقوقی خود، حضور دارند و برخی مانند حسن حبیبی، هاشمی‌رفسنجانی و حبیب الله عسگراولادی هم به علت اینکه دیگر در قید حیات نیستند، حضور ندارند.»

شرق با اشاره به اینکه محمود هاشمی شاهرودی « زاده ۱۰ شهریور ۱۳۲۷ نجف» و «از شاگردان برجسته آیت‌الله صدر» است و پس از انقلاب و بازگشت به ایران رابط محمدباقر صدر و برخی از علمای نجف با آیت الله خمینی بود»ف نوشته است: «محمود هاشمی‌شاهرودی از سال ٧٣ عضو شورای نگهبان بود تا اینکه با حکم مقام رهبری در چهارم مرداد ۱۳۷۸ به ریاست قوه قضائیه ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۸۸ این منصب را در اختیار داشت» و بعد از فراغت از قوه قضائیه «دوباره در رده اعضای فقهای شورای نگهبان قرار گرفت.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «آیت‌الله شاهرودی نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است» و همچنین با حکم رهبر جمهوری اسلامی رئیس مؤسسه رئیس «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» و «دایره‌المعارف فقه اسلامی بر طبق مذهب اهل‌بیت» است.

به نوشته روزنامه شرق «درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله شاهرودی در یکی، دو سال اخیر خبرهای مختلفی منتشر شده است، اردیبهشت‌ماه سالجاری در بیمارستان بستری شد و همزمان دفتر او در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «عمل جراحی با موفقیت کامل انجام شده و به فضل‌ الهی ایام کوتاه نقاهت، به سرعت طی خواهد شد و معظم‌له با سلامت کامل در میدان علم و سیاست حضور خواهد یافت.»

روزنامه قانون هم از انتصاب محمود هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با تیتر «در امتداد هاشمی» استقبال کرده و نوشته است: آیت الله .هاشمی شاهرودی يكی از نيروهای اعتدالی به حساب می‌آيد كه اميد است بتواند راه ميانه‌روی آيت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی را ادامه دهد.»

درباره اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اما روزنامه شرق با اشاره به اینکه «تنها عضو جدید اضافه‌شده در بخش حقوقی، عبارت است از سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح» است، نوشته که اعضای حقیقی اضافه‌شده عبارت‌اند از «ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، داماد علم‌الهدی و رقیب انتخاباتی حسن روحانی»، «محسن مجتهدشبستری» عضو مجلس خبرگان و امام جمعه سابق تبریز، «احمد توکلی اقتصاددان و نماینده سابق مجلس که به علت ناکامی اصولگرایان در انتخابات مجلس در تهران به مجلس دهم راه پیدا نکرد و هم‌اکنون یک نهاد مردمی با عنوان "دیده‌بان شفافیت و عدالت" را در حوزه فسادستیزی اداره می‌کند»، «محمد صدر دیپلمات و هم‌اکنون پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه» و البته «محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران به مدت ١٢سال و رقیب انتخاباتی حسن روحانی که پیش از این دو بار دیگر هم بخت خود را در ورطه انتخابات ریاست‌جمهوری آزموده بود و محمد میرمحمدی رئیس دفتر ویژه رئیس‌جمهور در دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای.»

روزنامه قانون هم در این باره تاکید کرده است که «نكته قابل توجه ديگری كه در صدور اين احكام مورد توجه قرار گرفت، ابقای احمدی نژاد و ورود قاليباف و رئيسی به مجمع‌تشخيص است و از طرفی به كار گيری ‌محمدصدر به عنوان يكی از نيروهای اصلاح طلب است كه رابطه خوبی نيز با بدنه اصلاحات و رهبران آن دارد.»

شماری از روزنامه‌های نزدیک به جناح اصولگرا در تیترهای اصلی خود انتصاب محمود هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برجسته نکرده اند و بیشتر بر آن بخش از حکم رهبر جمهور اسلامی تمرکز کرده اند که در آن بر لزوم تغییر ساختار مجمع تشخیص مصلحت تاکید شده است. روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، از جمله این روزنامه هاست که در تیتر یک خود به نقل از حکم علی خامنه‌ای برای رئیس و اعضای دوره ششم مجمع تشخیص مصلحت نوشته است: «ساختار و محتوای مجمع تشخيص را تغيير دهيد.»

کیهان در تیتر یک خود «انتصاب رئیس و اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام» را برجسته کرده و نوشته است: رهبر جمهوری اسلامی «در حکمی رئیس، دبیر واعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره ۵‌ساله منصوب کرد.» روزنامه رسالت هم در تیتر یک مشابهی نوشته است: «اعضای دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت منصوب شدند.»

برخی از روزنامه‌های نزدیک به جناح اصولگرا از جمله روزنامه‌های وطن امروز حکم انتصاب اعضای دوره ششم مجمع تشخیص مصلحت را « مجمع جدید» و روزنامه سیاست روز « دوران جدید مصلحت نظام» توصیف کرده اند.

وطن امروز در متن گزارش خود تاکید کرده که «هاشمی‌شاهرودی؛ فقیهی خوشفکر و انقلابی» است و نوشته «پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بسیاری آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را با توجه به سوابق وی، محتمل‌ترین گزینه برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌دانستند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «تغییراتی نسبت به دوره قبل وجود دارد و آن هم نوع عضویت حسن روحانی، علی لاریجانی و آیت‌الله احمد جنتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. حسن روحانی و علی لاریجانی که اعضای حقیقی مجمع در دور قبل بودند، در این دوره به اعضای حقوقی تبدیل شدند اما آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان علاوه بر عضویت حقوقی، عضو حقیقی دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام» است.

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، از « افزایش امیدها برای رأی اعتماد به کابینه دوازدهم» گزارش داده و نوشته است: « خبرها برای کابینه پیشنهادی دوازدهم رنگ و بوی بهتری گرفته است. هر چند هنوز فراکسیون‌های مجلس جمع‌بندی خود درباره وزرای پیشنهادی را اعلام نکرده‌اند اما دیروز اعضای دو فراکسیون مستقلین و امید در اظهار نظرهایی تأکید داشتند که احتمال دارد کل کابینه پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد بگیرد.»

روزنامه آرمان اما احتمال داده که برخی از وزرای پیشنهادی برای کسب رای اعتماد با دشواری مواچه شوند از جمله نوشته است: «روز دوشنبه برخی وزرا به مجلس آمدند و پاسخگوی سوالات فراکسیون‌های مجلس شدند. علی ربیعی، یکی از این وزرا بود که البته برخی معتقدند او جزو افرادی است که باید تلاش بسیاری برای کسب رأی اعتماد از مجلس داشته باشد.»

کیهان هم درباره دلیل عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم نوشته است: « علی خاکی صدیق به عنوان گزینه اصلی برای تصدی وزارت علوم» مطرح بود اما «به دلیل اینکه برخی شروط تحمیلی را نپذیرفته است، در آخرین ساعت از فهرست وزرا کنار گذاشته شد.»

XS
SM
MD
LG