لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

«بازی دولت با بانک مرکزی»


روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود با عنوان «بازی دولت با بانک مرکزی» خبر داده که «احتمال جایگزینی شاپور محمدی با ولی الله سیف قوت گرفته است.»

این روزنامه همچنین گزارش داده که «از زمان اعلام ارز تک‌نرخی ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور نه‌تنها نشانی از حضور این دلار تک‌نرخی در بازار معاملات دیده نشده است‌» اما «از زمان اعلام این نرخ، دلالان و سوداگران ارزی کماکان در حال انجام فعالیت‌های زیرزمینی هستند و در گوشه و کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها معاملات زیرپوستی ارزی خود را هدایت می‌کنند.»

به نوشته جهان صنعت «این روزها آنچه اقتصاد را تا سرحد سقوط رسانده، کش و قوس‌های فراوان ارزی است؛ از ناتوانی دولتمردان در کنترل نابسامانی‌های ناتمام ارزی تا تصمیم‌های دو‌روزه‌ای که خواب را از چشمان همه ربوده و هر بار منتظر شنیدن محدودیت‌های جدیدی در بازار معاملات ارزی هستیم.»

این روزنامه ضمن تاکید براینکه «در طول ماه‌های گذشته بازار ارز کشور دستخوش سیاست‌های تکراری و شکست‌خورده دولتمردان بود و هیچ یک از این سیاست‌ها نتوانست دولت را در تحقق اهدافش کمک کند‌»، نوشته «دلاری که از قیمت ۳۸۰۰ تومانی پاییز سال گذشته به ۶ هزار تومان در فروردین‌ماه سال ۹۷ رسید نتیجه سیاست‌های ناکارآمدی است که دولت بر تکرار آن اصرار می‌ورزد و تصمیمی برای تغییر این سیاست‌های شتاب‌زده و غیراصولی ندارد.»

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه شنبه خود با عنوان «رفع حصر؟ » نوشته است: «رفع حصر نزديک است. اين نويد را محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مي‌دهد و با همين يک جمله ثابت می‌كند حسن روحاني در دولت دوازدهم وعده‌هايش را فراموش نكرده است.»

این روزنامه وعده‌های حسن روحانی را «از نگه‌داشتن دستی كه دكمه فيلترينگ را می‌زند تا يافتن كليدی برای قفل حصر» عنوان کرده و نوشته است: «زمستان ٩٦ با گشايش‌هايی در روند ملاقات با محصورين همراه بود و افرادی همچون علی مطهری نيز می‌گفتند كه تا قبل از نوروز گره از اين كلاف باز می‌شود؛ چنين نشد» و پس از آن اسحاق جهانگيری معاون اول روحانی ۲۷ اسفند۹۶ در حاشيه آخرين جلسه هيات دولت از احتمال «رفع حصر در سال جدید» حرف زد و گفت: «در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی اقدامات خوبی صورت گرفته است.»

به نوشته اعتماد حالا يک ماه از سال۹۷ گذشته و محمدباقر نوبخت می‌گويد: «ما در شرايطي هستيم كه همه بايد در كنار هم باشيم و اينكه از شايستگی برخي از شخصيت‌های نظام بنا به دلايلی نتوانيم استفاده كنيم، خوب نيست. امروز با توجه به شرايط بايد كنارهم باشيم و دولت از رفع حصر حمايت می‌كند، موضع آقای رييس‌جمهور را می‎بينم و ‌ای كاش بخشی از جامعه تلاش‌های دولت در اين زمينه را می‌دانست. اينكه ما با رفع حصر شاهد برخورداری كشور از فرزندانش باشيم، نزديک است.»

جلال جلالی زاده، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در این روزنامه نوشته است: «يكي از آثار مثبت» رفع حصر «برطرف شدن برخی مشكلات سياسی و نگرانی‌هایی است كه درگذشته ميان جناح‌های مختلف ايجاد شده است.»

یادداشت نویس اعتماد بدون نام بردن از «محمود احمدی نژاد» و نزدیکانش از آنها به عنوان عامل مشکلات کشور یاد کرده و نوشته است: «آنچه و آنكه اين مشكلات را پديد آورد، اين روز‌ها خود تبديل به مشكل شده و اين روزها در زندان هستند. كسانی كه با رفتن به زندان نيز سبب تشديد تنش در كشور شده‌اند. رفع حصر مي‌تواند موجب نزديكي جريان اصلاحات به حاكميت و همچنين برطرف كردن نگرانی‎هایی باشد كه در گذشته نسبت به اصلاح‌طلبان شكل گرفته است.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «ضدونقيض‌هاي كشف جسد موميايي رضاخان» نوشته است: «با وجود آنکه از اوایل صبح روز گذشته، خبرگزاری و رسانه‌های مجازی روی کشف جسد مومیایی مانور می‌دادند اما «روابط‌عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، خبر کشف جسدی مومیایی را در این آستانه در شهرری که آن را به رضاشاه پهلوی نسبت می‌دهند، یک شایعه می‌داند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه مصطفی آجرلو، مدیر کل روابط‌عمومی آستان عبدالعظیم شهر ری گفته ««جسد کشف‌شده نیز باقی مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است؛ حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش‌شده درباره بقایای این جسد صرفا ساخته‌شده فضای مجازی است»؛ تاکید کرده که «سخنان آجرلو کشف جسد را تأیید می‌کند. تکذیب او تنها درباره مومیایی‌بودن این جسد است و به هر ترتیب نشان می‌دهد در جریان توسعه این صحن مطهر، جسدی کشف شده است که روابط‌عمومی آستان می‌خواهد مهم‌بودن آن را نقض کند.»

به نوشته شرق حتی یک عضو روابط‌عمومی آستان عبدالعظیم از توقف حفاری‌ها به دستور یک مرجع مافوق خبر داده و گفته است: «از یکشنبه، دوم اردیبهشت، حفاری‌ها متوقف شده و ما نمی‌دانیم دقیقا از کدام بخش مثلا شورای تأمین، امنیت ملی، اطلاعات یا بسیج افرادی در آن محل حاضر شده‌اند و عملیات را متوقف کرده‌اند.»

این روزنامه همزمان از قول مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران، درباره کشف جسد مومیایی در شهر ری و احتمال تعلق آن به جنازه رضاشاه، نوشته است: «به‌محض اینکه یک متخصص باستان‌شناس جنازه را ببیند، می‌تواند عمر جنازه را تشخیص دهد. درصورتی‌که حدود ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت داشته باشد، احتمال اینکه متعلق به رضاشاه باشد وجود دارد و به تحقیقات بیشتر باستان‌شناسی و تاریخی نیاز دارد. اگر هم قدیمی‌تر باشد که باز مانند سایر جنازه‌های کشف‌شده تاریخی مورد پژوهش باستان‌شناسان قرار می‌گیرد.»

مهدی حجت درباره اینکه «آیا مسئولان حرم شاه عبدالعظیم به کارشناسان میراث فرهنگی اجازه تحقیق و کاوش می‌دهند»، گفته است: «اجازه می‌دهند معنایی ندارد. اگر یک جسد مومیایی کشف شده وظیفه آنهاست سازمان میراث فرهنگی را مطلع کنند. سازمان هم به پژوهشگاه اطلاع می‌دهد و آنها یک تیم باستان‌شناسی از پژوهشکده باستان‌شناسی برای تحقیقات بیشتر روانه می‌کنند. حتی حق ندارند جنازه را جابه‌جا کنند.»

این درحالی است که در گزارش روزنامه شرق دو مقام میراث فرهنگی تهران گفته اند که از سوی آستان عبدالعظیم حسنی، هیچ اطلاعی به آنها داده نشده است.

این روزنامه بخشی از کتاب خاطرات صادق خلخالی را درباره چگونگی تخریب آرامگاه رضا شاه منتشر کرده و از قول وی نوشته است: «اطراف مقبره را گروه مسلح فداییان اسلام در محاصره داشتند و پاسداران هم مواظب اوضاع بودند. سرانجام، شب فرارسید، ولی ما نتوانستیم مقبره را بخوابانیم، اگرچه خسارت زیادی به آن زدیم و به‌صورت مخروبه درآوردیم. ساعت حدود ۱۰ شب، برای استراحت، محل مقبره را ترک کردم. کمی بعد، جناب آقای حاج‌احمدآقا خمینی، برای دیدن مقبره و در واقع، برای تقویت روحیه این‌جانب به آنجا آمد و افراد مستقر در آن محل را تشویق کرد و با این عمل خود، فهماند که امام(روح الله خمینی) با تخریب مقبره، مخالفتی ندارند و این امر، بی‌اندازه موجب تقویت ما شد.»

روزنامه شهروند هم با تیتر «مومیایی سر در گم ری» از قول احمد ابوحمزه، ری شناس، نوشته است: «اگر این جنازه کشف شده مومیایی باشد، صد در صد مربوط به پهلوی اول است.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «یک مومیایی که گفته شد در بخش غربی آستان عبدالعظیم شهرری پیدا شده؛ درست در محوطه مقبره‌ای که اردیبهشت‌سال ٥٩ با خاک یکسان شد و حالا در اردیبهشت‌ماه ٣٨‌سال بعد از آن» پیدا شده است و «همین تک‌جمله که "مومیایی پیدا شده در ری، احتمالا متعلق به پهلوی اول است"، بمب خبری شده و ده‌ها سئوال و شایعه در پی‌اش آمده است.»

احمد ابوحمزه، ری‌شناس در این باره به روزنامه شهروند گفته است: «منطقه‌ای که عملیات در آن انجام می‌شد، جنازه دیگری دفن نبوده است. در منابعی که من به آن رجوع کرده‌ام گفته شده در آن نقطه فرد دیگری به شکل مومیایی دفن نشده. بنابراین اگر این جنازه کشف شده مومیایی باشد، صددرصد مربوط به پهلوی اول است. به‌خصوص که آن‌جا هیچ‌وقت محل تدفین مومیایی نبوده است.»

او به نقل از منابعی در آستان حرم عبدالعظیم گفته است: «آنچه من می‌دانم این است که دوستان آستان گفته‌اند که یک جسد پیدا شده و حتی آقای خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای‌شهر تهران هم تأیید کرده است. در این عملیات عمرانی آن محوطه را ١٠ متر حفر کرده‌اند. این‌جا همان نقطه‌ای است که قبلا مقبره اصلی پهلوی اول بود و همان اوایل انقلاب از سوی انقلابی‌ها تخریب شد. حوزه علمیه در روزهای اخیر درست در همان منطقه درحال بازسازی بود. من حدس می‌زنم با توجه به شور انقلابی مردم آن زمان فقط مقبره را تخریب کردند و دنبال جنازه نگشتند، پس اگر جنازه تاریخی باشد، مربوط به پهلوی اول است.»

این عضو انجمن ری‌شناسی با تاکید براینکه «مسأله اصلی، میراث فرهنگی است، نه سیاست»، گفته است:«این جنازه مربوط به هر که باشد، اول این‌که باید تدفین شود، مسأله دیگر این است که در صورت تاریخی بودن می‌تواند یک منبع درآمد برای خود آستان عبدالعظیم باشد»، درحالی که «ما از لوور آثار را برای آشنایی مردم با تاریخ به ایران می‌آوریم، پس یک مومیایی از یک شاه هم می‌تواند منبعی و سندی از آن دوره تاریخ باشد.میراث بازمانده برای مردم می‌تواند یک کوزه باشد یا یک جنازه. این هم تاریخ است، مثل سنگ قبر ناصرالدین شاه که حالا در موزه گلستان نگهداری می‌شود.»

روزنامه شرق اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی درباره پیش فروش سکه را منتشر کرده و از قول وی نوشته است: «کل کساني که اقدام به پيش‌خريد سکه کردند ۶۵ هزار نفر بودند که چند ميليون سکه خريدند که بعضي از آنها ۲۵ هزار سکه يکجا خريدند.»

اسحاق جهانگیری درخصوص سياست‌ ارزی دولت هم گفته است: «دولت از سياست جديد ارزی عقب‌نشينی نمی‌کند و هر کس فکر می‌کند دولت از آن عقب‌نشينی می‎کند، ما و دولت را نشناخته است. خوشبختانه قوه قضائيه، مجلس و نيروهای امنيتي پای کار هستند که اين سياست به نتيجه برسد و همه نظام از جمله شخص مقام رهبری و رئيس‌جمهور در مورد اين سياست متحد هستند.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، از قول صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است: «سپاه از ناملايمات نرنجد، نیروی انتظامی اقتدار خود را حفظ كند.»

صادق لاریجانی با بیان اینکه «امروز دشمن گزينه حمله نظامي را از ذهن خود خارج كرده اما تقابلي چند جانبه با نظام جمهوری اسلامی را آغاز كرده كه اين تقابل چند ضلع دارد» گفته است: «از طرفی تلاش می‌كنند كه با نفوذ در ساختارهای نظام و ايجاد تغيير و انحراف در محاسبات و پيش بينی‌هاي مسئولان جمهوری اسلامی، كشور را ضربه پذير كنند و همچنين با جنگ نرم در باورهای مردم اثر بگذارند» و از طرف ديگر «اخلال در فضای اقتصادی و محيط كسب و كار را در دستور كار قرار داده‌اند كه نمونه‌ای از آن را در تلاطم‌های اخير بازار ارز مشاهده كرديم.«

روزنامه جوان همچنین از قول صادق لاریجانی نوشته است: «همه اين تلاش‌های دشمن را به دقت رصد می‌كنيم، و حضور هميشگي مردم در صحنه و به هوش بودن نيروهاي امنيتی، نظامی و انتظامی همواره توانسته امنيت كشور را حفظ كند؛ چنانكه در اغتشاشات اخير با حضور و هوشياري مردم بساط اغتشاشگران جمع شد.»

صادق لاریجانی در خصوص انتقادات و اعتراض‌ها به رفتار ماموران نیروی انتظامی تاکید کرده که « نبايد اجازه داد كه هركسی در مقابل اقدامات قانونی نيروی انتظامی مقاومت كند يا ماموری را مورد اهانت قرار دهد. نيروی انتظامي به هيچ عنوان نبايد يک قدم هم عقب نشينی كند.»

XS
SM
MD
LG