لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

ایتالیا: سرکوب‌ها در ایران تغییر نکرده، دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا در راه است


آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا
آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا

وزیر خارجه ایتالیا می‌گوید با وجود درخواست رئیس‌جمهوری این کشور از جمهوری اسلامی برای پایان دادن به سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران، هیچ تغییری در این سرکوب ایجاد نشده است.

آنتونیو تاجانی روز پنجشنبه ۲۲ دی در نشست مشترک کمیسیون‌های سیاست خارجی پارلمان ایتالیا گفت: «ما از تهران درخواست تغییر واقعی کردیم اما نشانه مورد نظر خود را دریافت نکردیم».

او افزود که دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در حال آماده‌ شدن است و این تحریم‌ها «پیامی در محکومیت» تداوم سرکوب معترضان در ایران است.

این اظهارات وزیر خارجه ایتالیا یک روز پس از دیدار سفیر جدید جمهوری اسلامی در رم با رئیس‌جمهوری این کشور صورت گرفته است.

او افزود که در اواخر ماه گذشته میلادی، خودش به سفیر وقت جمهوری اسلامی در رم در این رابطه اعتراض کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایتالیایی، آقای تاجانی با رد درخواست محمدرضا صبوری سفیر جمهوری اسلامی در رم مبنی بر عدم مداخله ایتالیا در مسائل ایران، گفت: «آنچه در ایران می‌گذرد غیرقابل قبول است».

وزیر خارجه ایتالیا بار دیگر گفت که این کشور همچنان خواستار «توقف فوری سرکوب و تعلیق فوری مجازات اعدام» است.

چند ساعت پیش از اظهارات وزیر خارجه ایتالیا، سفیر جدید ایران در رم در اولین نشست خبری خود پس از ارائه استوارنامه‌اش به رئیس‌جمهوری ایتالیا گفت: «جمهوری اسلامی به ارزش‌های انسانی احترام می‌گذارد اما ما نمی‌پذیریم که کشورهای دیگر بخواهند فرهنگ خود را [به ما] تحمیل کنند».

در حالی که معترضان در ایران شعار «زن زندگی آزادی» سر می‌دهند، او مدعی شد که «آزادی یکی از ارزش‌های اسلام است».

این مقام جمهوری اسلامی همچنین گزارش‌ها درباره تجاوز جنسی به زنان و دختران معترض در زندان‌های ایران را رد کرد.

پیشتر سرجیو ماتارلا رئیس‌جمهوری ایتالیا در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید جمهوری اسلامی سرکوب اعتراضات در ایران را به شدت محکوم کرده بود.

آقای ماتارلا روز چهارشنبه در دیدار با محمدرضا صبوری اقدامات حکومت ایران در سرکوب معترضان و صدور احکام اعدام علیه آنان را «وحشیانه» توصیف کرد.

او علاوه بر آن‌که به عنوان رئیس‌جمهوری ایتالیا اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی را محکوم کرده، گفته که شخصا نیز از این سرکوب‌ها و اعدام‌ها به شدت خشمگین است.

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، هم پیشتر سرکوب معترضان در ایران از جمله صدور و اجرای احکام اعدام را «غیرقابل قبول و تحمل‌ناپذیر» خواند و خواهان تغییر رویه تهران در برخورد با اعتراضات مردمی شد.

قبل از آن، وزیر خارجه ایتالیا با احضار سفیر وقت جمهوری اسلامی خواهان توقف اجرای حکم اعدام معترضان در ایران شده و تاکید کرده بود که حکومت باید آزار و اذیت معترضان را متوقف کند و با آن‌ها وارد گفت‌وگو شود.

برآوردهای سازمان حقوق بشر ایران حاکی از آن است که دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

تاکنون چهار نفر از معترضان نیز در پی دادگاه‌هایی شتابزده و بدون آن‌که از دسترسی به وکیل انتخابی برخوردار باشند، اعدام شده‌اند که این اعدام‌ها موجب خشم عمومی در داخل و خارج از ایران شده است.

XS
SM
MD
LG