لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

کرونا در ایران؛ تائید تقلبی بودن برخی «تست‌های کاغذی»، جریمه یک میلیونی در شهرهای قرمز


معاون وزارت بهداشت ایران با اشاره به لزوم ارائه تست منفی کرونا برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی به شهرهای قرمز گفت با توجه به «تست‌های کاغذی تقلبی»، تنها بانک اطلاعاتی الکترونیکی ملاک تائید تست کرونا است.

به گزارش ایسنا محسن فرهادی روز جمعه، ۲۹ اسفند، با اشاره به اتصال بانک اطلاعاتی کرونا به سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: «اگر فردی بلیت را به صورت پیش‌فروش نوروزی خریداری کرده باشد، هنگام استفاده از حمل ‌و نقل عمومی اطلاعات هویتی او با بانک اطلاعاتی آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا چک می‌شود.»

این اولین بار نیست که یک مقام دولتی خبر وجود تست‌های تقلبی کرونا را تائید می‌کند.

حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم پیشتر در ۱۸ اسفندماه از وجود تخلف در صدور تست منفی کرونا خبر داده و از روند صدور تست‌های سریع از مسافران که از دقت کافی برخوردار نیستند، انتقاد کرده بود.

پیش‌ از این گزارش‌هایی درباره جعل و خرید و فروش جواب تست کرونا از سوی برخی آزمایشگاه‌های کشور منتشر و هزینه جواب مثبت دو میلیون تومان و هزینه تست جواب منفی برای سفر به خارج از کشور تا ۵ میلیون تومان اعلام شده بود.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفندماه وضعیت ۹ شهر کشور را قرمز و ۳۱ شهر را نارنجی اعلام و تاکید کرده بود که سفر به این شهرها ممنوع است.

در همین زمینه تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا روز جمعه با تاکید بر ممنوعیت ورود به این ۴۰ شهر بر اساس مصوبه ستاد کرونا گفت که مبلغ جریمه در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی نیم میلیون تومان است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در روز جمعه، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۶۴۹ نفر رسیده است.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونا در مدت زمان مشابه را ۷۶۲۰ نفر و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور را یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۵ نفر اعلام کرد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG