لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

ابراز اطمینان اتحادیه اروپا درباره دستیابی به توافق در دور بعدی مذاکرات برجام


انریکه مورا می‌گوید اطمینان دارد که در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل خواهد شد.
انریکه مورا می‌گوید اطمینان دارد که در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل خواهد شد.

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، روز چهارشنبه ۱۲ خرداد و در پایان دور پنجم این مذاکرات، از حصول توافق در دور بعدی گفت‌وگوها ابراز اطمینان کرد، اما دیپلما‌ت‌های ارشد اروپایی گفته‌اند، تصمیم‌های سخت و دشوار همچنان پیش رو قرار دارند.

به گزارش رویترز، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین را برعهده داشت، اظهار داشت، اطمینان دارم که در دور بعدی مذاکرات ما بالاخره به توافق دست خواهیم یافت.

در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه حضور داشتند. آمریکا نیز در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور داشته است.

اما دیپلمات‌های سه کشور اروپایی حاضر در این مذاکرات با احتیاط بیشتری در خصوص دستیابی به توافقی برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام ابراز نظر کرده‌اند.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای گفته‌اند، ما به پیشرفت خود ادامه داده‌ایم و بخش‌های مهم توافق آینده نیز تهیه شده است، اما هنوز سخت‌ترین تصمیم‌ها پیش رو قرار دارند.

دیپلمات‌های اروپایی تاکید کرده‌اند که تا زمانی که توافقی امضا نشود به مثابه آن است هنوز توافقی حاصل نشده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات گزارش داده است که دور بعدی مذاکرات وین برای احیای برجام پنجشنبه هفته آینده (۲۰ خرداد) برگزار می‌شود.

عراقچی: دور آینده مذاکرات می تواند دور پایانی باشد

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین هم با بیان این‌که دور آینده مذاکرات می‌تواند دور پایانی باشد، اظهار داشت: «اعضای برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند. »

مذاکره کننده ارشد ایران در وین اضافه کرده است : «امروز بعد از تقریبا ۱۰ روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیأت‌ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند.»

عباس عراقچی در ادامه گفته است: « خیلی از هیأت‌ها امید داشتند که این دور آخر مذاکرات باشد. همانطور که قبلا گفته‌ بودم، حدس می‌زدم که ما هنوز با نقطه‌ای که یک توافق را جمع بندی کنیم، فاصله‌ داریم، البته دور هم نیستیم.»

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: « تصمیم بر این گرفته شد که چند روزی، حداکثر یک هفته فرصت داده شود و مشورت‌ها در پایتخت‌ها صورت بگیرد و مجدد به مذاکرات برگردیم.»

او اضافه کرده است:« در حقیقت این دور از مذاکرات، متوقف نشده، بلکه چند روزی حالت تنفس خواهد داشت تا بشود به جمع بندی های بهتری درباره مسائلی که هنوز مورد اختلاف است و راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شده، بپردازیم.»

دو روز پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران هنوز به سوال‌های این سازمان درباره فعالیت‌های هسته‌ای و سایت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام‌نشده‌اش پاسخ نداده است. آمریکا نیز پیشتر در مورد آمادگی جمهوری اسلامی برای انجام اقدامات لازم برای بازگشت به برجام ابراز تردید کرده بود.

سوال آژانس از ایران مربوط به سایت چهارمی است که ممکن است ایران بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در آن‌جا اورانیوم طبیعی را به صورت دیسک‌های فلزی نگهداری کرده باشد.

از سوی دیگر، کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در واکنش به گزارش آژانس درباره عدم پایبندی ایران به برجام، رویه فعلی را گویای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی دانست.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت ادعا کرد: «مسائل اصلی ما با آمریکایی‌ها در وین حل‌وفصل شده است».

آقای روحانی که چند هفته بیشتر به پایان کار دولتش باقی نمانده است، پیشتر نیز گفته بود دستیابی به «توافق» در این مذاکرات «نزدیک است». با وجود این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به این سخنان گفت که «چنین اظهاراتی برای ما خبر جدیدی است، چرا که ما الان در پنجمین دور مذاکرات در وین هستیم».

مذاکرات احیای برجام در وین بین ایران و پنج قدرت جهانی به صورت مستقیم و آمریکا به صورت غیرمستقیم در جریان است تا تهران و واشینگتن در مورد چگونگی بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با هم توافق کنند.

این مذاکرات که تاکنون پنج دور آن برگزار شده است گرچه «پیشرفت‌هایی» داشته، ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. هیئت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات نیز می‌گویند اگرچه اختلافات و دستیابی به توافق دور از دسترس نیست اما بعید به نظر می‌رسد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ماه نتیجه قطعی در این‌باره حاصل شود.

تهران خواستار لغو ۱۵۰۰ تحریمی است که آمریکا در دوره دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده است، اما دولت جو بایدن این امر را مشروط به آن کرده است که ایران تعهدات خود را در برجام انجام دهد.

ایران و آمریکا بر سر این اختلاف دارند که کدام یک زودتر به برجام بازگردد و تعهدات خود را انجام دهد.

موضوع «حل و فصل مسائل اصلی برجام» بین دو کشور همچنین در شرایطی بیان می‌شود که همزمان مقام‌های ایرانی می‌گویند توافق نظارتی میان ایران و آژانس پس از پایان یک ماه، دیگر تمدید نخواهد شد.

تهران و آژانس اسفند پارسال خبر دادند که به توافقی سه‌ماهه برای ثبت داده‌های مربوط به رصد تأسیسات غنی‌سازی ایران دست یافته‌اند، ولی این داده‌ها در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد تا توافقی در مورد برجام صورت گیرد. طرفین به‌تازگی این توافق را که مهلت آن منقضی شده بود برای یک ماه دیگر تمدید کردند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، ایرنا و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG