لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

اتحاديه اروپا از رایزنی برای تعیین تاریخ مذاکرات برجام خبر داد


پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا

سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه هفتم آبان گفت ایران و قدرت‌های جهانی امضا کننده توافق هسته‌ای در حال رایزنی برای تعیین تاریخ از سرگیری مذاکرات احیای برجام در اولین فرصت ممکن هستند.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای برجام چند روز قبل در پی دیدار با هماهنگ کننده این مذاکرات در بروکسل عنوان کرده بود که گفت‌وگوها قبل از پایان ماه نوامبر در شهر وین از سرگرفته می‌شود.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت ملاقات اخیر در بروکسل سازنده بود و به مشخص کردن مسیر بازگشت به ميز مذاکرات در وین کمک کرد.

او در نشست خبری هفتگی کمیسیون اروپا افزود: «برای از سرگیری مذاکرات وین در اولین فرصت ممکن با ایران و سایر کشورهای عضو برجام مشغول رایزنی هستیم.»

در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و از سرگیری تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران اجرای این توافق در عمل زیر سئوال رفت و حکومت ایران نیز اجرای برخی از تعهدات خود در قبال برجام را متوقف کرد.

با شروع ریاست جمهوری جو بایدن دولت جدید آمریکا تمایل خود به بازگشت به برجام به شرط اجرای تمامی مفاد آن از سوی ایران را اعلام کرد.

گفت‌وگوها برای احیای برجام که از آوریل امسال آغاز شده بود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد و با گذشت حدود چهار ماه هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است. دولت‌های غربی تغيير دولت ايران را يکی از عوامل تاخير در از سرگيری مذاکرات می‌دانند و معتقدند که دولت ابراهیم رییسی در این مذاکرات موضع سرسختانه‌تری خواهد داشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG