لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

ادامه توقف در مذاکرات برجام؛ وزیر خارجه ایران به مسکو می‌رود


در پی توقف مذاکرات احیای برجام در وین پس از اعلام شرط جدید روسیه، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۳ اسفند گفت مباحث باقی‌مانده «نیازمند اخذ تصمیمات سیاسی از سوی واشینگتن است».

آقای خطیب‌زاده با این حال اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، فردا به مسکو می‌رود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روسیه اخیراً از آمریکا خواسته است تضمین کتبی بدهد که پس از احیای برجام، تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌‌دلیل تجاوز به اوکراین بر همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تأثیر نخواهد گذاشت.

در مقابل، دولت آمریکا اعلام کرده است ایالات متحده با روسیه درباره این درخواست مذاکره نمی‌کند و اگر تا هفته آینده روسیه این درخواست را پس نگیرد، آمریکا دنبال راه‌حل‌های جایگزین از جمله توافق موقت با تهران خواهد رفت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، امروز بدون اشاره به دلیل سفر امیرعبداللهیان به مسکو گفت در مورد مباحث باقی‌مانده، آمریکا تصمیماتش را اعلام نکرده و «اگر این تصمیمات گرفته شود، به وین برمی‌گردیم».

در حال حاضر از شرط جدید روسیه برای توافق در احیای برجام به‌عنوان «جدی‌ترین مانع» یاد می‌شود و این در حالی است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای، با دفاع از شرط کشورش تأکید کرده است که در صورت دستیابی به توافق، روابط تجاری مسکو با تهران باید از تحریم‌های کنونی و آینده اتحادیه اروپا و ایالات متحده معاف شود.

کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات نیز همچون ایالات متحده در مورد پافشاری مسکو بر این شرط هشدار داده‌ و گفته‌اند که اصرار روسیه بر شرط جدیدش «به گروگان گرفتن» برجام است و می‌تواند احیای توافق هسته‌ای را از بین ببرد.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها «مخالفت دولت آمریکا» با برخی از خواسته‌های ایران از جمله مربوط به موضوع دامنه تحریم‌ها و تضمین عدم خروج دوباره واشینگتن از برجام را دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات عنوان کرده‌ و در عین حال تأیید کرده‌اند که روسیه نیز درخواست جدیدی مطرح کرده است.

مذاکرات احیای برجام که دور هشتم آن در وین در جریان داشت، ازسه روز پیش متوقف شده و مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا درباره شرط جدید روسیه تصمیم‌گیری شود.

با استفاده از خبرگزاری ایرنا و وب‌سایت رادیو فردا / ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG