لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در روز پنجشنبه؛ فرانسه: پیشنهادات ایران «پایه منطقی» ندارد


تاکنون در سال جاری، هفت دور مذاکره هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام انجام شده است.
تاکنون در سال جاری، هفت دور مذاکره هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام انجام شده است.

همزمان با اعلام از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین برای احیای برجام، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای گفت که پیشنهادات جدید هسته‌ای ایران پایه منطقی ندارد.

این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۶ آذر منتشر شد می‌گوید پیشنهاداتی که هفته گذشته توسط ایران مطرح شد فاقد پایه‌های منطقی برای دستیابی به توافق سریع و تامین منافع همه است.

وزارت خارجه فرانسه از این‌که مذاکرات پیشرفتی نداشته، اظهار «تاسف» کرده است.

روز دوشنبه نیز وزارت خارجه آلمان بیانیه مشابهی منتشر کرد و پیشنهادات ایران را «غیرقابل قبول» خواند.

در این میان علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در کمیسیون مشترک برجام، روز سه‌شنبه دوباره از غرب خواست که نسبت به پیشنهادات ایران «گام‌های عملی» برداشته و مدعی شد که «ایران با پیشنهاد‌های مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفت‌وگو‌های وین شده است».

او گفت مذاکرات در روز پنج‌شنبه هفته جاری در وین از سر گرفته خواهد شد.

ادعای وی درباره «مفید و سازنده» بودن پیشنهادات ایران در حالی است که وال استریت جورنال روز گذشته از قول دیپلمات‌های غربی گزارش داد که حتی چین و روسیه نیز از پیشنهادات جدید ایران «شگفت‌زده» شده‌اند.

در این میان، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه اعلام کرد بازگشت ایران به میز مذاکرات مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، نحوه این بازگشت و حسن نیت جمهوری اسلامی است.

او نیز گفت که مذاکرات هفته گذشته پیشرفتی نداشته است.

آمریکا و قدرت‌های غربی قبلا هشدار داده بودند که پنجره مذاکرات تا ابد باز نیست و ایران نباید از پروسه مذاکرات به‌عنوان خرید زمان و پوششی برای توسعه هر چه بیشتر توانایی‌های هسته‌ای استفاده کند.

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه گزارش داد که چند کارشناس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که از وین بازنگشته‌اند، روز گذشته جلسه دوجانبه‌ای با هیأت روسی داشتند و در خصوص متون پیشنهادی ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

این گزارش می‌گوید در ساعات و روزهای آتی نیز جلسات مشابهی با دیگر هیأت‌های مستقر در وین برگزار می‌شود.

هنوز معلوم نیست سرنوشت مذاکرات با توجه به رویکرد جدید ایران به چه سمت و سویی برود، اما باقری کنی گفته است که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

او روز سه‌شنبه نیز به روسیه سفر کرد و با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

باقری کنی در ادامه گفت ما در وین با طرف‌های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی تعامل و رایزنی داریم، ولی من لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه نیز در این زمینه رایزنی کنیم تا این‌که در روز پنجشنبه بتوانیم با فضای سازنده و رو به جلو گفت‌‌وگوها را ادامه دهیم.

تاکنون در سال جاری، هفت دور مذاکره هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام انجام شده است که شش دور آن در دولت حسن روحانی بود.

دولت پیشین ایران گفته بود ۷۰ تا ۸۰ درصد توافق هسته‌ای مورد توافق قرار گرفته و پیش‌نویس توافق نوشته شده است؛ اما دولت جدید ایران با از سرگیری مذاکرات از نقطه‌ای که پایان یافته بود مخالفت کرد و پیشنهادات جدیدی مطرح کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، وزارت خارجه آمریکا، تسنیم، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG