لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

صالحی: تصمیم اف‌ای‌تی‌اف نشان می‌دهد طرف مقابل نمی‌خواهد بن‌بست ایجاد شود


اظهارات علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در حاشیه «نمایشگاه سرامدان فناوری و صنعت» ایراد شده است.
اظهارات علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در حاشیه «نمایشگاه سرامدان فناوری و صنعت» ایراد شده است.

یک روز پس از آن که گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، تعلیق ایران از فهرست سیاه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با احتیاط از این اقدام استقبال کرد و گفت بررسی درباره ادامه حضور در برجام ادامه دارد.

به نوشته رسانه‌های ایران، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز شنبه، چهارم اسفند، با اشاره به تمدید مهلت ایران از سوی اف‌ای‌تی‌اف گفت: «این اقدام نشان می‌دهد که طرف مقابل نمی‌خواهد شرایط را به جایی برساند که احساس بن‌بست ایجاد شود.»

آقای صالحی با اشاره به این که این موضوع «متقابلاً در ایران بررسی می‌شود و هر آن چه به نفع منافع ملی باشد تصمیم‌گیری خواهد شد» گفت: جمهوری اسلامی درباره ادامه حضور در برجام «بر اساس احساسات» تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه «اقدامات را رصد [کرده] و تصمیماتی حساب شده اتخاذ می‌کنیم».

مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر بارها اروپا را به «کوتاهی» در اجرای وظایف خود در برجام متهم کرده و گفته‌اند تعهداتی که کشورهای ۴+۱ برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا دادند هنوز اجرایی نشده و راه افتادن اینس‌تکس، ابزار حمایت از مبادلات تجاری، «فقط پیش‌شرط اجرای وعده‌ها» است.

با این حال مبادلات تجاری اروپا با ایران جز این که چالش تحریم‌های آمریکا را در پیش رو دارد، با مشکل دور بودن اقتصاد ایران از استانداردهای جهانی در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم نیز روبه‌رو است.

گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف که دیدبانی جهانی برای شفافیت مالی در مبادلات بانکی و جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد، نام ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه خود قرار داده بود اما تاکنون چند بار به جمهوری اسلامی فرصت داده است که با تصویب قوانینی، به استانداردهای جهانی تن دهد.

با این حال از چهار لایحه‌ای که دولت روحانی برای تأمین نظر اف‌ای‌تی‌اف به مجلس ارائه کرده، تنها دو لایحه به تصویب نهایی رسیده، و دو لایحه دیگر موسوم به «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» با مخالفت‌هایی جدی روبه‌رو شده و اکنون در انتظار تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

این دو لایحه اخیر خواستار پیوستن ایران به دو کنوانسیون لایحه «مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی» و «مقابله با تأمین مالی تروریسم» است.

در حالی که کشمکش‌ها درباره این دو لایحه همچنان ادامه دارد، بانک مرکزی ایران نسبت به تصویب آنها ابراز امیدواری کرده است.

به گزارش تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی ایران روز شنبه با تأکید بر این که اقدام سه کشور اروپایی برای تجارت با ایران «بسیار کمتر از تعهد اروپایی‌ها برای جلوگیری از شکست برجام می‌باشد» اما «برای نشان دادن تعامل» شرکت ایرانی متناظر با آن بزودی معرفی خواهد شد.

از سوی دیگر، رسانه‌های ایران روز شنبه نیز انتشار دیدگاه‌های موافقان و مخالفان تصویب دو لایحه جنجالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را ادامه دادند.

در تازه‌ترین مورد، مصطفی میرسلیم، عضو این مجمع، به خبرگزاری فارس گفته است تصویب این دو لایحه خطر این را دارد که «دست دولت را در مقابله و دور زدن تحریم‌های آمریکا ببندد» و «زنجیره محاصره کشور را تکمیل کند».

از سوی دیگر عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده تهران در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن دفاع از تصویب این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمریکا و اسرائیل را متهم کرد که «هر کاری می‌کنند که ما به این کنوانسیون‌ها ملحق نشویم».

منابع: خبرگزاری‌های فارس، ایرنا، تسنیم، ایلنا و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG