لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

«ابراز نگرانی» اسرائیل از احتمال آزاد شدن پول‌های ایران در چارچوب مذاکرات وین


یائیر لاپید (چپ) در کنار آنتونی بلینکن
یائیر لاپید (چپ) در کنار آنتونی بلینکن

دولت اسرائیل با ابراز «نگرانی» از احتمال آزاد شدن بخشی از پول‌های ایران در مذاکرات وین به آمریکا هشدار داده است که «هر دلاری که به دست ایران برسد، به دروازه اسرائیل خواهد رسید».

همزمان، روزنامه نیویورک تایمز در یک گزارش جدید از بالا گرفتن اختلافات تازه بین اسرائیل و آمریکا بر سر مذاکره و تعامل با ایران، و ناکامی سفرهای هفته گذشته رئیس موساد و وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن خبر داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یائیر لاپید، وزیر خارجه این کشور، جمعه، ۱۹ آذر، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، گفت که ایران از پول‌هایی که آزاد شود، برای لطمه زدن به امنیت اسرائیل بهره خواهد برد و «هر دلاری که به دست ایران برسد، به دروازه اسرائیل خواهد رسید و به صورت ترور و راکت، توازن منطقه را در زمانی کوتاه برهم خواهد زد».

بیانیه دفتر وزارت خارجه اسرائیل به پاسخ آنتونی بلینکن به این درخواست اشاره نکرده است.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند که نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، ده روز پیش یک گفت‌وگوی تلفنی «سخت» در زمینه ایران با آنتونی بلینکن داشت.

نیویورک‌ تایمز نیز آن مکالمه را «پرتنش» و رسیدن به حد مشاجره نامید و نوشت که مقامات اسرائیل بعد از آن گفت‌وگو، برآشفته شده و مقامات ارشدی را راهی آمریکا کردند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که در سفری با محوریت ایران به واشینگتن رفته بود، روز ۱۷ آذر با آنتونی بلینکن و همچنین با ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنی گانتز همچنین روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر در دو سخنرانی در واشینگتن و میامی گفت که ایران «قوای خود را از جمله در غرب ایران» برای تهاجمات جدید در خاورمیانه و در صدر آن برای «حمله به اسرائیل» آماده می‌کند و «اسرائیل تنها کشوری در جهان است که مورد تهدید واقعی یک کشور دیگر قرار دارد».

در روزهای پیش از آن نیز داوید بارنئا، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، در واشینگتن با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و همچنین با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، دیدار کرد تا دلایل اسرائیل را برای خودداری آمریکا از بازگشت به برجام بیان کند.

با این حال، دولت آمریکا رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران را روز ۱۷ آذر راهی وین کرد تا در مذاکراتی که گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با مشارکت کشورهای گروه ۱+۴ محسوب می‌شود، حضور یابد.

دولت آمریکا در بیانیه‌های رسمی تاکید دارد که حامی امنیت اسرائیل بوده و خواهد بود و هرگز نخواهد گذاشت که ایران به سلاح هسته‌ای برسد.

با این حال، از مطالب رسانه‌های آمریکا برمی‌آید که واشینگتن از این‌که مقامات ارشد سیاسی، امنیتی و نظامی اسرائیلی بی‌وقفه و در هر فرصتی به دولت آمریکا گوشزد می‌کنند که باید در برابر ایران چه عملکرد و سیاستی داشته باشد، خشنود نیستند به‌ویژه آن‌که دولت نفتالی بنت «قول» داده بود از علنی کردن اختلافات دوری کند.

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۸ آذر بر اساس مصاحبه با بیش از ده مقام آمریکایی و اسرائیلی نوشته است که با وجود شروع «امیدوارکننده» روابط نفتالی بنت با جو بایدن، اکنون اختلافات بیان دولت آنها بالا گرفته و در روزهای اخیر تشدید شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، داوید بارنئا و بنی گانتز پس از گفت‌وگوی تلفنی متشنج نفتالی بنت با آنتونی بلینکن، به آمریکا اعزام شدند تا «اطلاعات جدیدی در مورد ایران» به آمریکا بدهند اما آن‌ دو بدون دستاوردی برای اسرائیل واشینگتن را ترک کردند.

با این اوصاف، نیویورک تایمز افزوده است که مقامات اسرائیلی از آمریکا خواستند تضمین بدهد که حتی در صورت دستیابی به توافق با ایران، مانع از ادامه عملیات اسرائیلی علیه ایران نشود یا نخواهد که این عملیات محدود شود.

اسرائیل پیشتر درخواست آمریکا برای دست کشیدن از خرابکاری در برنامه اتمی ایران رد کرده و این در حالی است که آمریکا گفته بود که این عملیات نتایج معکوس داشته و پیشرفت‌ ایران در برنامه اتمی سرعت گرفته است.

اما به نظر می‌رسد که عملیات اسرائیل علیه ایران تنها تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار نداده، بلکه خرابکاری‌های دیگری علیه زیربناهای مهم ایران انجام داده است. نیویورک تایمز حمله سایبری به سامانه سوخت ایران را که حدود ده روز کار سوخت‌رسانی در سراسر ایران را شدیدا مختل کرد، کار اسرائیل دانست.

در یک نکته دیگر، مقامات اسرائیلی به نیویورک تایمز گفته‌اند که مشکوک هستند که آمریکا غیر از مذاکرات غیرمستقیم در وین، یک کانال محرمانه تماس با ایران برقرار کرده که اسرائیل را از آن بی‌خبر گذاشته است.

آمریکا تا حال به وجود کانالی مخفی اشاره نکرده، اما اسرائیل ظاهرا بر اساس پیشینه مذاکرات محرمانه آمریکا- ایران در عمان که به توافق برجام منجر شد، این بار نیز به آمریکا شک کرده است.

در میانه تلاش‌های آشکار اسرائیل برای شکست مذاکرات وین، گفت‌وگوهای دور هشتم از روز ۱۷ آذر در جریان است.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه، ۲۰ آذر، در آستانه سومین روز از این دور، نوشت که مذاکرات این بار «در فضایی واقع‌بینانه‌تر از سرگرفته شده است».

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نیز روز ۲۰ آذر گفت «اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب به دست می‌آید».

رابرت مالی با این پیام صریح به وین رفته که آمریکا از ماه‌ها قبل آماده بوده که تمامی تحریم‌های مغایر با برجام را برطرف کند.

XS
SM
MD
LG