لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

انریکه مورا: تهران و واشینگتن برای احیای برجام باید تصمیمات دشواری بگیرند


انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام، گفت که برای احیای این توافق هسته‌ای، تهران و واشینگتن ناگزیر از اتخاذ تصمیمات دشوار هستند.

آقای مورا روز دوشنبه ششم دی ماه پس از نشست با نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در مذاکرات هسته‌ای وین در یک نشست خبری اظهار داشت: «اگر طی روزها و هفته‌های پیش روی سخت کار کنیم، نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.»

وی افزود: «کار دشواری خواهد بود. تهران و واشینگتن، هر دو باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.»

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از روز دوشنبه در وین آغاز شد در حالی که مانند دورهای پیشین، خبری از گفت‌وگوی مستقیم نمایندگان ایران و ایالات متحده نیست و طرفین از طریق دیگر اعضای باقی‌مانده در برجام با یکدیگر تماس دارند.

این میان کشورهای غربی نسبت به از دست رفتم زمان هشدار داده‌ و تاکید داشته‌اند که بازه زمانی مذاکرات باید محدود باشد. اما یک روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران که نامش ذکر نشده در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا تاکید کرد که تهران ضرب‌الاجلی را در این زمینه نمی‌پذیرد.

وی اظهار داشت: «ایران متعهد به دستیابی به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است اما ما اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهیم شد و این ضرب‌الاجل‌ها باعث تغییر خطوط قرمز ما نخواهند شد. برای ما حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد.»

با این حال انریکه مورا در سخنان روز دوشنبه خود گفت که مذاکرت نباید برای ماه‌ها طول بکشد. این مقام اروپایی عنوان کرد: «همه هیات‌های درگیر این مذاکرات این احساس فوریت را دارند که مذاکرات در یک بازه زمانی معقول باید به پایان برسد. البته من محدودیتی قائل نمی‌شوم، اما صحبت سر چند هفته است و نه چند ماه.»

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ انجام می‌شود. دور پیشین این مذاکرات پرتنش توصیف شده است و چنان که مقامات اروپایی می‌گویند، طرف ایرانی خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

با استفاده از گزارش‌‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG