لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۴

یک منبع ایرانی از «سرعت گرفتن پیشرفت‌» در مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد


در حالی که برخی منابع غربی از جمله وزیر خارجه فرانسه از کند بودن روند مذاکرات برجام خبر داده‌اند، پایگاه خبری نور نیوز، نزدیک‌به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، با اشاره به اینکه مذاکره‌کنندگان ارشد حاضر در مذاکرات وین برای مشورت به کشورهای خود بازگشته‌اند، نوشته است «محورهای اختلافی سخت‌تر همچنان باقی است» ولی «پیشرفت‌ها سرعت گرفته است».

در این گزارش با اشاره به دو موضوع بازگشت ایران به تعهدات خود طبق برجام و رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران آمده است که در این حوزه کماکان اختلاف‌نظرهای دشواری وجود دارد ولی پیشرفت‌های به دست آمده «متوازن» است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که برای حل مشکلات و «تبدیل اصول توافق شده به کلمات و درج آن در سند»، طرفین باید «با ابتکارات و اختیارات بیشتری برای عبور از این مرحله در مذاکرات حاضر شوند».

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین با حضور نمایندگان ایران و کشورهای عضو برجام و همچنین حضور غیرمستقیم نمایندگان دولت آمریکا در جریان است. کشورهای غربی به ویژه آمریکا و فرانسه در روزهای اخیر بارها درباره کند بودن سرعت مذاکرات هشدار داده‌اند.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز ۲۴ دی‌ماه در جریان یک نشست خبری با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت مذاکرات احیای برجام که در وین جریان دارد پیشرفت هم داشته است، ولی این پیشرفت به حدی کند است که ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد.

در این نشست خبری، جوزپ بورل، با لحنی خوشبینانه‌تر گفت رسیدن به توافق جدید برای مهار برنامه هسته‌ای ایران «ممکن» شده است و «ما به پایان یک روند طولانی نزدیک می‌شویم» و «در هفته های آینده» ممکن است طرف‌ها به توافق برسند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه هشدار داد که «فقط چند هفته» برای احیای برجام باقی مانده و در صورت شکست مذاکرات، واشینگتن آماده است گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهد.

او با اشاره به این موضوع که «ایران روز به روز به آن مرحله نزدیک‌تر می‌شود که بتواند در مدت زمان کوتاهی مواد شکاف‌پذیر کافی برای استفاده در سلاح هسته‌ای تولید کند»، گفت واشینگتن طی ماه‌های اخیر روی گزینه‌های دیگر برای واکنش به شکست مذاکرات به شدت کار کرده و برای هر احتمالی آماده است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال توافق موقت در وین مطرح شده بود ولی وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفته است چنین توافقی برای ایران ایده‌ال نیست و راهبرد ایران « توافق دائم برای لغو تحریم‌های موثر است».

او در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه با خبرگزاری تسنیم داشته، خواسته ایران را که لغو تحریم‌های اقتصادی دوران ترامپ است، اعلام کرده است.

این خواسته پیش از این نیز توسط مقام‌های حکومت ایران اعلام شده بود ولی رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین گفته است دولت آمریکا تحریم‌های ناقض برجام را لغو می‌کند و تحریم‌هایی را که با عناوین دیگر مانند تروریسم وضع شده‌اند، نمی‌تواند لغو کند.

XS
SM
MD
LG