لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

مقام وزارت کار: به زودی مجبوریم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم


سجاد پادام می‌گوید: حتی اگر سه میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم، باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم
سجاد پادام می‌گوید: حتی اگر سه میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم، باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار می‌گوید به زودی مجبوریم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.

سجاد پادام روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» گفت: «۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است ما هم مثل یونان که برای مطالبات بازنشستگانش حدود ۱۰۰ جزیره را فروخت، مجبور شویم کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم».

او اظهار داشت: هم‌اکنون پرداخت مستمری‌ها به اولویت دولت تبدیل شده و پروژه‌های عمرانی غیرفعال است: «باید در پنج ماه ۸۵ هزار میلیارد کار عمرانی می‌کردیم ولی فقط ۱۳ هزار میلیارد اجرایی شده، یعنی ۲۰ درصد».

آقای پادام در ادامه گفت: «حتی اگر سه میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم، باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم».

او توضیحی در مورد مبنای ادعای خود نداد.

این در حالی است که ایران در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و قبل از تحریم‌ها این رقم ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود. عدم‌النفع ایران از کاهش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت با قیمت‌های کنونی، سالانه حدود ۴۵ میلیارد دلار است که معادل ۱.۵ برابر کل بودجه عمومی دولت برای سال جاری خورشیدی است.

دولت به رغم تورم ۵۰ درصدی، حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران را در سال جاری حدود ۲۰ تا ۲۷ درصد افزایش داده است؛ موضوعی که سفره‌های مردم را باز هم کوچکتر می‌کند.

اظهارات این مقام وزارت کار جمهوری اسلامی با واکنش‌هایی نیز در فضای مجازی روبرو شده است، از جمله احمد زیدآبادی تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشته است: «همۀ آنچه تاکنون منتقدان و مخالفان نظام در بارۀ نابسامانی و شکنندگی وضعیت اقتصادی کشور گفته و نوشته‌اند، به گرد پای هشداری که مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار دربارۀ ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی کشور داده است، نمی‌رسد!»

او افزود: «اگر گوش شنوایی برای شنیدن هشدار وحشت‌انگیز یک مقام رسمی هم در بین نهادهای تصمیم‌گیر کشور پیدا نمی‌شود، صدالبته که دیگر آنچه به جایی نرسد فریاد امثال ماست!»

در این میان، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز سه‌شنبه در واکنش به اعتراضات کارگری به خاطر مشکلات معیشتی و حقوق پایین مدعی شد: «کارگران اگر قناعت کنند، با همین سطح حقوق و درآمد هم می‌توانند زندگی آبرومندانه و خوبی داشته باشند».

صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۶۶۰ هزار بازنشسته و وظیفه‌بگیر را تحت پوشش خود دارد.

مقام‌های ایران در سال‌های گذشته بارها از ورشکستگی برخی صندوق‌های بازنشستگی خبر داده‌اند. در لایحه بودجه سال جاری نیز دولت ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای جبران کسریِ بودجه‌ی صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده که ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال است.

چنین حجمی از رشد اختصاص بودجه برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی موید عمیق‌تر شدن بحران مالی در آن‌هاست. در واقع، ۱۵ درصد از بودجه دولت هم‌اکنون صرف حمایت از صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

با استفاده از گزارش نود اقتصادی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG