لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

سخنگوی وزارت بهداشت: افزایش تردد در شش استان ایران آمار مبتلایان به کرونا را بالا برد


تصویری از رفت و آمد مردم در بازار تبریز
تصویری از رفت و آمد مردم در بازار تبریز

سخنگوی وزارت بهداشت ایران می‌گوید که در پی افزایش ترددها، در شش استان تهران، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان شاهد «افزایش نسبی» مبتلایان به کرونا هستیم.

کیانوش جهانپور که روز جمعه، ۲۲ فروردین، در یک کنفرانس خبری ویدئویی به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت در کل «نسبت ورودی به خروجی بیمارستان‌ها کمتر شده»، ولی در ادامه هشدار داد که «این وضعیت مدیریت شده، اما شکننده است».

اعلام افزایش مبتلایان در شش استان در حالی صورت می‌گیرد که قرار است از روز شنبه ۲۳ فروردین در همه استان‌ها جز تهران، محدودیت‌های اجتماعی کاهش یابد و برخی کسب‌وکارها شروع به فعالیت کنند.

آقای جهانپور همچنین با اشاره به افزایش آمار مبتلایان در روز ۲۲ فروردین نسبت به روز قبل گفت: «مردم تمام نکات بهداشتی فردی و عمومی، محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه سفر غیرضروری را جدی بگیرند.»


بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۷۲ بیمار جدید شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان به کرونا به ۶۸۱۹۲ نفر رسیده است

ستاد ملی کرونا تاکنون طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا می‌کرد، ولی قرار است از روز ۲۳ فروردین طرح فاصله‌گذاری «هوشمند» را شروع کند.

مقام‌های وزارت بهداشت تاکنون تلویحا نگرانی خود را درباره تاثیر افزایش رفت‌وآمدهای بر افزایش آمار مبتلایان به کرونا اعلام کرده‌‌‌اند.

در همین زمینه محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، روز جمعه ۲۲ فروردین گفت وزارت بهداشت مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند اجرای طرح‌های جدید و کاهش سخت‌گیری‌های اجتماعی ناشی از ملاحظات اقتصادی است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، در دفاع از رویکرد جدید دولتش گفته است جان، برای مقابله با کرونا به نان نیاز دارد و راحت‌ترین کار برای دولت، در خانه‌ ماندن مردم است، اما مردم برای تامین معاش، محتاج بیرون رفتن از خانه‌اند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران نیز روز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین اعلام کرد بر اساس نظرسنجی‌ها «۷۵ درصد» تردد مردم در خارج از خانه و در سطح شهر برای «تأمین مایحتاج روزانه» زندگی است.

او در عین حال گفت که «عواقب» تردد پرشمار مردم شهر تهران، در آمارهای بعدی مشخص خواهد شد.

منتقدان سیاست‌های دولت آقای روحانی معتقدند دولت او به علت نارکارآمدی‌های مدیریتی و تحت تاثیر فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، ناتوان از پرداخت حمایت‌های مالی به شهروندان است و طرح‌های حمایتی اعلام شده از سوی بخش‌های مختلف دولتی، فاقد ضمانت اجرایی و بسیار ناچیز است.

XS
SM
MD
LG