لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

آمار رسمی مبتلایان به کرونا در ایران از ۱۳۰ هزار نفر گذشت؛ هیچ منطقه‌ای سبز نیست


با شناسایی ۲۳۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته، وزارت بهداشت آمار رسمی مبتلایان در کل کشور را ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر اعلام کرد.

آن‌ طور که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز جمعه، دوم خرداد، اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ نفر نیز به شمار قربانیان کرونا در کشور اضافه شد و آمار رسمی جان‌باختگان به ۷۳۰۰ نفر رسید.

وی شمار رسمی بهبود‌یافتگان را ۱۰۲ هزار و ۲۷۶ نفر اعلام کرد و افزود که در حال حاضر ۲۶۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

او همچنین درباره روند مرگ بر اثر کرونا در ایران نیز اضافه کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، «در ۱۴ استان موارد فوتی صفر و در شش استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده است».

به گفته این مقام وزارت بهداشت، افزایش آمار مبتلایان در روزهای اخیر به‌ دلیل افزایش بیماریابی است و در مقابل آن، «روند کاهش بستری و موارد ارجاعی بیمارستان‌ها نیز ادامه دارد».

تاکنون ۷۶۳ هزار و ۹۱۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

با این حال باید توجه داشت که در مورد آمار رسمی مبتلایان به ویروس و همچنین قربانیان آن تردید جدی وجود دارد و چند مقام تاکنون تاکید کرده‌اند که وزارت بهداشت آمار واقعی را منتشر نمی‌کند.

کیانوش جهانپور روز جمعه در بخش دیگری از اظهارات خود، وضعیت استان خوزستان در زمینه شیوع کرونا را «همچنان قرمز» اعلام کرد.

وی روز گذشته نیز در نشستی در وزارت بهداشت ضمن ابراز امیدواری در مورد خودداری مردم از سفر در روزهای عید فطر و تعطیلی ۱۵ خرداد گفته بود که هیچ منطقه‌ای از کشور «سبز» نیست و مردم باید از هرگونه سفر غیرضروری خودداری کنند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، هم از شهروندان خواست در تعطیلات عید فطر در خانه بمانند و حتی به مناطق «سفید» از نظر کرونا هم سفر نکنند.

به گزارش روز جمعه، دوم خرداد، در خبرگزاری مهر، آقای حریرچی هشدار داد که اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است.

وی از مردم ایران خواست از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و بدانند «سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیفتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهرها به خطر بیفتند.»

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نوشت که نماز عید فطر امسال به دلیل مقابله با انتشار ویروس کرونا در هیچ نقطه از این استان برگزار نمی‌شود.

ایرنا همچنین نوشت که رحمان بن سعید، دادستان باغملک از بازداشت یک مداح که در یک مراسم ترحیم در این شهرستان شرکت و مداحی کرده بود، خبر داده است.

دادستانی باغملک به همه افرادی که مراسم مشابه برگزار کنند و نیز به مداحان شرکت‌کننده در این برنامه‌ها هشدار داده، به‌ دلیل شیوع کرونا، «سلامت مردم خط قرمز ماست و در این زمینه هیچ گونه مماشاتی نخواهیم کرد.»

وضعیت خوزستان در اوایل اوج‌گیری ویروس کرونا در ایران چندان بحرانی نبود، در هفته‌های اخیر به شدت بحرانی شده و نگرانی جدی از سرایت آن به استان‌های همجوار وجود دارد.

منابع: شبکه خبر، ایرنا، ایلنا و مهر/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG