لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

درخواست مطهری برای بازداشت کسانی که درِ آرامگاه معصومه در قم را شکستند


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار «بازداشت و مجازات» افرادی شد که اقدام به شکستن در آرامگاه معصومه در شهر قم کردند.

او در توییتی که روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند منتشر کرد این افراد را «جامدفکر» و «خوارج» نامیده است.

شامگاه دوشنبه، ۲۶ اسفند،‌ ساعاتی پس از اعلام بسته شدن درهای آرامگاه «حضرت معصومه» و مسجد جمکران در قم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گروهی از معترضان یکی از درهای این حرم را شکستند.

تولیت این مکان مقدس و مسجد جمکران روز دوشنبه ۲۶ اسفند خبر دادند که بر اساس«تفاهم» با استاندار قم درهای این دو مرکز بسته شده‌اند.

تولیت حرم «حضرت معصومه» در بیانیه‌ مشترکی که روز ۲۷ اسفند به همراه تولیت «آستان قدس رضوی» در مشهد و تولیت «آستان حضرت عبدالعظیم» در تهران صادر کرده، توضیح داده که با «قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت».

مشخص نیست تعطیلی این اماکن مذهبی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، ولی مدیریت این اماکن تاکید کرده‌اند که در حال فراهم کردن امکانات «زیارت از راه دور» هستند.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم هم در بیانیه‌ای نوشت که شکستن در حرم معصومه، اقدامی «افراط‌گرایانه و به دور از عرف شریعت» بوده و این رفتارها سبب می‌شود «چهره دشمنان و منافقان آشکارتر» شود.

بستن یا باز ماندن حرم معصومه در سه هفته گذشته منشاء چالش‌های گسترده بسیاری در قم بوده است.

مقام‌های شورای تامین این استان به ریاست استانداری از ابتدای شروع بحران کرونا در قم خواستار تعطیلی این اماکن بودند ولی محمد سعیدی، تولیت این مکان مذهبی حرم معصومه را «دارالشفا» نامید و با تعطیلی آن مخالفت کرد.

استان‌های خراسان رضوی و قم از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین افراد جان‌باخته بر اثر کرونا را داشته‌اند.

بر اثر آمار رسمی تاکنون ۵۶۸ نفر در خراسان رضوی و ۱۰۲۳ نفر در قم به این ویروس مبتلا شده‌اند.

تلویزیون ایران اینترنشنال تعداد افراد جان‌باخته در قم را ۳۷۳ نفر اعلام کرده است. بررسی رادیوفردا هم نشان می‌دهد که ۲۳۰ نفر تاکنون در استان خراسان رضوی جان خود را از دست داده‌اند.

این میزان فوتی نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به این ویروس در این استان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است که توسط وزارت بهداشت ارائه‌ می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز دوشنبه ۲۶ اسفند درباره «خیزش» دوباره کرونا در این استان‌ها هشدار داد.

XS
SM
MD
LG