لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

تداوم هشدار مقامات ایرانی در مورد عواقب «میزبانی و همکاری» با اسرائیل


اسماعیل خطیب
اسماعیل خطیب

در حالی که مقامات ارشد در جمهوری اسلامی هم‌چنان به اقلیم کردستان عراق در مورد عواقب «میزبانی و همکاری با اسرائیل» هشدار می‌دهند، کارشناسان و رسانه‌های اسرائیل تشدید تقابل کشورشان با ایران در عرصه‌های مختلف را پیش‌بینی می‌کنند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند، گفت هر کس از اسرائیل میزبانی کند یا با آن همراهی و کمک کرده و یا در جهت منافع آن یاری کند، «باید بداند روزی هزینه آن را پرداخت خواهد کرد».

به گزارش رسانه‌های ایران، وزیر اطلاعات که در مشهد سخن می‌گفت، حمله موشکی این هفته سپاه به اربیل عراق را «خدمت و اقدام موثر و مهم سپاه پاسداران» نامید و از سپاه «تقدیر» کرد.

سپاه پاسداران مسئولیت حمله موشکی روز ۲۲ اسفند به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، را برعهده گرفت و با توصیف آن به عنوان پاسخ به «جنایات اخیر» اسرائیل نوشت که هدف مورد حمله، «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» علیه ایران بوده است.

محمد کوثری، از فرماندهان ارشد پیشین سپاه پاسداران، نیز روز جمعه، ۲۷ اسفند، در گفت‌وگو با تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه، ضمن هشدار درباره این که اسرائیل «حق نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد»، افزود که سپاه ممکن است برای پاسخ به «فعالیت جاسوسی» اسرائیلی‌ها در عراق، «یک قدم جلوتر برداشته و شدت و نوع پاسخ را تغییر دهد».

یک روز پیشتر، ۲۶ اسفند، رمضان شریف، سخنگوی سپاه، با تکرار ادعای «وجود مقرهای اسرائیلی» در کردستان عراق گفته بود: «اگر عراق برای برچیدن این مقرها کاری نکند، ایران دوباره پاسخ خواهد داد.»

جمهوری اسلامی ایران ابتدا از طریق رسانه‌های منطقه‌ای همسو با خود اعلام کرد که دلیل حمله موشکی پاسخ به حمله پهپادی منتسب به اسرائیل از طریق آسمان اقلیم کرد علیه یک مرکز انبار پهپادهای ایران در کرمانشاه بوده، اما بعدا عباس حاجی نجاری، «کارشناس امور نظامی» در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی به صراحت گفت که اسرائیل علیه مرکز سپاه در کرمانشاه عملیات پهپادی انجام داده و عملیات موشکی ایران به «تلافی» آن حمله بوده است.

مقامات رسمی نظامی یا دولتمردان اسرائیل هنوز به رویداد اقلیم کردستان واکنش نشان نداده‌اند.

اما روزنامه اسرائیلی معاریو روز ۲۷ اسفند ارزیابی کرد که تقابل اسرائیل و ایران در عرصه‌های متعدد رو به افزایش است.

معاریو افزود که تسویه حساب ایران با اسرائیل طولانی‌تر از آن است که با حمله موشکی به اقلیم کرد عراق پاک شود.

به نوشته معاریو، «اسرائیل در پشت پرده درگیر نبرد جدی علیه پروژه پهپادی ایران است» و «حمله مهم در این زمینه به ایران اواخر بهمن انجام شده است».

جروزالم پست نیز روز ۲۵ اسفند نوشته بود که دلیل تشدید جنگ لفظی شدید این روزهای ایران و اسرائیل احتمالا حملات اسرائیل به تاسیسات نظامی ایران است که بر اساس گزارش منابع اسرائیلی و لبنانی، در جریان آن «صدها پهپاد نابود شده‌اند».

یک گزارشگر نیویورک‌ تایمز دوشنبه‌شب در توییتی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که هدفی که ایران به آن حمله کرده، تاسیساتی از آن موساد بوده است. با این حال، همین گزارشگر در توییت بعدی، به نقل از یک مقام آمریکایی دیگر، نوشت که محل اصابت موشک‌ها، چیزی جز خانه مسکونی نبوده است.

مقامات اقلیم کرد وجود مقر موساد در این منطقه را رد کرده و دولت بغداد نیز سفیر ایران را احضار کرده است.

با این حال، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، بعد از احضار به وزارت خارجه بغداد، گفت که ایران «کاری به عراق و آمریکا ندارد» بلکه هشدارش به «مقامات اقلیم بود».

شیخ باز کریم برزنجی، صاحب عمارت مجلل اربیل که مورد حمله سپاه قرار گرفت، در بازدید مصطفی کاظمی، نخست ‌وزیر عراق، تاکید کرد که این محل، مسکونی است. آقای برزنجی از وزیران پیشین اقلیم کرد و از بازرگانان عمده نفت این منطقه است.

اما رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که این خانه تنها یکی از چند مقر حضور نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی در اربیل بوده است. امیر موسوی، یک کارشناس سیاسی در ایران، ادعا کرده است که سه «هدف دیگر» در اربیل وجود دارد که «در روزهای آینده امکان ضربه زدن به آن‌ها وجود دارد».

در این میان، هشدار تازه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در زمینه هزینه‌ای که کشورهای «میزبان و همکار اسرائیل باید پرداخت کنند»، می‌تواند به تهدیدی علیه سایر کشورهای همسایه ایران نیز تعبیر شود.

رفت‌وآمد بلندپایگان نظامی اسرائیلی به امارات و بحرین، در کنار تعاملات دیپلماتیک آن‌ها، در دوره اخیر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرده‌ که این همکاری‌ها در راستای مقابله با «تهدیدات مشترک» است. اشاره بنی گانتز به تهدیدات ناشی از ایران برای اسرائیل و متحدان جدید منطقه‌ای است.

XS
SM
MD
LG