لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

صادرات نفت ایران طی سه ماه «۳۰ درصد» افت داشته است


گزارش جدید سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که تمرکز ویژه‌ای روی ردیابی نفتکش‌های حامل نفت ایران دارد نشان می‌دهد صادرات نفت و محصولات نفتی ایران طی سه ماه گذشته «۳۰ درصد» افت کرده است.

قبلا نیز گزارش‌هایی از تصاحب بازار نفت ایران توسط روسیه با ارائه تخفیف‌های بالا و افت صادرات نفت ایران منتشر شده بود.

همچنین اخیرا خبرگزاری رویترز گزارش داد که ۴۰ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری ایران در آب‌های شرق آسیا سرگردان است.

سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید مجموع صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات نفتی ایران در مارس سال جاری یک میلیون و ۳۳۶ هزار بشکه در روز بود، اما در ماه آوریل به یک میلیون و ۴۴ هزار بشکه کاهش یافت و در ماه گذشته، مه، به زیر ۹۳۳ هزار بشکه سقوط کرد.

علت امر، کاهش چشمگیر خرید نفت چین از ایران است. خرید نفت ایران توسط چین در ماه گذشته نسبت به ماه مارس حدود ۳۴ درصد افت کرد و به زیر ۶۳۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

ایران ماه گذشته همچنین روزانه بیش از ۱۱۱ هزار بشکه نفت و محصولات نفتی راهی سوریه و ۳۹ هزار بشکه راهی امارات کرده است.

مقصد صادرات روزانه ۱۵۲ هزار بشکه نفت ایران نیز نامعلوم است.

روسیه پنجم اسفند پارسال تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد و از ماه مارس با تحریم‌های شدید غرب مواجه شد. این کشور از آن زمان با ارائه تخفیف‌های بالا به چین و دیگر مشتریان آسیایی، بازار نفت ایران را مختل کرده است.

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۲۸ اردیبهشت در مورد خبر تلاش روسیه برای تصاحب بخشی از بازار نفت ایران از طریق دادن تخفیف‌های بیشتر، این مسئله را انکار نکرد و مدعی شد که «روسیه تخفیف‌هایی برای خریداران نفت در نظر گرفته، اما با توجه به تحریم‌هایی که از طرف غربی‌ها علیه این کشور اعمال شده است، پیدا کردن مشتری برای روس‌ها زمان می‌برد».

روزنامه وال استریت جورنال روز چهارشنبه گزارش داد که روسیه از روش‌های مورد استفاده ایران برای دور زدن تحریم‌ها، مانند عملیات کشتی به کشتی (انتقال چندباره محموله‌های نفتی در میان نفتکش‌ها برای گم کردن منبع صادرات نفت) جهت صادرات نفت به چین و هند استفاده می‌کند.

با استفاده از گزارش اتحاد علیه ایران هسته‌ای، وال استریت جورنال، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG