لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۹

باوجود هشدار خطر انفجار؛ مقام مسئول: امکان جابجایی انبارهای نفتی تهران «وجود ندارد»


انبار نفت شهران واقع در در شمال غرب تهران
انبار نفت شهران واقع در در شمال غرب تهران

با وجود هشدارهای قبلی درباره احتمال وقوع فاجعه ناشی از انفجار انبارهای نفت شهر تهران، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید امکان جابجایی سه انبار نفتی تهران وجود ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، کرامت ویس‌کرمی با اعلام اینکه انبار نفت شهران نقش مهمی در سوخت‌رسانی در پایتخت را دارد، گفت امکان جابجایی این انبار و دو انبار نفتی دیگر در تهران وجود ندارد.

او تاکید کرده است که سه انبار نفت موجود در شهر تهران «دارای تمامی استانداردهای لازم هستند.»

مقام‌های وزارت نفت ایران می‌گویند در صورت انتقال این انبارها، فرایند سوخت‌رسانی به برخی مناطق تهران از جمله شمال پایتخت مختل می‌شود و این جابجایی هزینه اقتصادی بالایی دارد.

پس از انفجار بزرگ شهر بیروت که بازتاب خبری گسترده‌ای داشت، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران روز ۱۶ مرداد با اشاره به وجود انبار نفت در محله شهران در شمال غرب تهران، آن را یک بمب ساعتی توصیف کرد که ممکن است «فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از انفجار بیروت» برای تهران به بار آورد.

او انبار نفت شهران را فقط یک نمونه از تأسیسات پرخطر در بافت مسکونی شهر عنوان کرد و گفت این انبار نفت «با مخازنی غول‌پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران و بر روی گسل زلزله مشا بنا شده است».

ساخت انبار نفت شهران به سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد ‌که در آن زمان بیابانی در حاشیه حریم تهران بود و امروزه در پی توسعه شهر تهران، به‌گفته آقای فراهانی، «درست در وسط بافت مسکونی قرار دارد».

رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران هم، روز جمعه ۱۷ مرداد از خطرناک بودن موقعیت دیگر انبارهای بزرگ مواد شیمیایی داخل تهران خبر داده بود.

مهدی داوری،‌ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران هم روز گذشته تاکید کرده بود که انبارهای مواد شیمیایی باید از تهران خارج شوند.

علاوه بر انبار نفت شهران، دو انبار دیگر هم در ری و سوهانک قرار دارند.

علاوه بر بحث انفجار، درباره موضوع حمل و نقل سوخت از این انبارها نیز هشدار داده است.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران پیش از این با اشاره به بارگیری روزانه حدود ۳۰۰ تانکر از مخزن نفتی شهران تهران گفت تانکرها برای ورود به بزرگراه باید از داخل خیابان‌های مسکونی با شیب تند بگذرند و خطر واژگونی آن‌ها روزانه ۳۰۰ بار در شهران وجود دارد.

علاوه بر انبارهای نفتی، هشدارهایی درباره انبار بزرگ بعثت متعلق به وزارت نیرو که در جنوب تهران قرار دارد نیز مطرح شده است.

خرداد سال گذشته، قسمت پست نیروگاه بعثت که انبار شیمیایی آن نیز در محدوده آن قرار دارد، دچار آتش‌سوزی شد، اما جلوی پیشروی آتش گرفته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران، ایسنا، گزارش‌های رادیو فردا
XS
SM
MD
LG