لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

صادرات نفت ایران به چین اوج گرفت


خبرگزاری رویترز طی گزارشی دربارهٔ واردات نفت چین در ماه گذشته می‌نویسد که خرید نفت این کشور از ایران نسبت به سپتامبر سال گذشته ۵۹ درصد افزایش یافته‌است.

این گزارش با استناد به آمارهای گمرکی چین می‌نویسد که ایران در ماه گذشته، روزانه بیش از ۷۸۴ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده‌است.

رویترز از قول منابع آگاه تجارت نفت علت افزایش چشمگیر حجم صادرات را مربوط به ازسرگیری دوباره خرید میعانات گازی ایران توسط چین، همچنین خرید نفت بیشتر از میادینی عنوان کرده‌است که شرکت‌های چینی در آن حضور دارند.

رویترز در این گزارش به وضعیت صادرات نفت ایران طی ماه‌های ژانویه تا اوت (هشت ماه سال جاری میلادی) اشاره نکرده‌است، اما آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که میانگین صادرات روزانه نفت ایران به چین طی این دوره کمتر از ۶۱۰ هزار بشکه در روز بوده‌است، اما از ماه اوت افزایش چشمگیر داشته و در همان ماه به بالای ۷۸۶ هزار بشکه رسیده‌است. چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است.

آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران نیز نشان می‌دهد که این کشور در شهریورماه سال جاری (اوت-سپتامبر) صادرات میعانات نفتی را به شدت افزایش داده‌است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود.

در حالی که متوسط صادرات ماهانه میعانات گازی ایران در پنج ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی زیر ۱٫۴۹ میلیون تن بود، این رقم در شهریورماه به ۱٫۵۳ میلیون تن رسیده‌است.

شرکت‌های چینی همچنین در توسعه میدان‌های عظیم آزادگان شمالی و یادآوران ایران حضور دارد. ایران در نظر دارد تولید نفت از سه میدان بلوک غرب کارون، از جمله این دو میدان را تا پنج سال آینده به بالای یک میلیون بشکه در روز برساند. ذخایر نفت این میادین بالای ۶۶ میلیارد بشکه است و هم‌اکنون روزانه حدود ۳۲۰ هزار بشکه ظرفیت تولید دارند.

XS
SM
MD
LG