لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

بانک مرکزی از رشد درآمدهای نفتی و همزمان افزایش فرار سرمایه خبر داد


بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش «نماگرهای اقتصادی» از رشد ۸۴ درصدی درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته خورشیدی و همزمان رشد ۴۸ درصدی فرار سرمایه از کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر می‌دهد.

این گزارش می‌گوید ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز و فرآورده‌های نفتی داشته است.

سال ۱۳۹۹ این رقم حدود ۲۱ میلیارد دلار و در سال ۹۷، پیش از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ۵۷ میلیارد دلار بود.

بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات کالا، کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده، حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال گذشته خورشیدی حدود ۶۵۰ هزار بشکه بود که دو برابر سال ۱۳۹۹ است.

ایران پارسال روزانه ۴۵۰ هزار بشکه صادرات فرآورده‌های نفتی نیز داشت که نسبت به سال ۱۳۹۹ تغییری نکرد. صادرات گاز ایران نیز در سال گذشته کلا ۱۷ میلیارد متر مکعب بوده که تغییر چندانی نسبت به سال قبل آن نداشته است.

از طرفی، قیمت‌های جهانی نفت نیز در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ درصد رشد داشته است.

با توجه به جهش قیمت نفت و گاز در سال گذشته و دو برابر شدن صادرات نفت خام و میعانات گازی، انتظار می‌رفت ارزش صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز ایران در سال گذشته بسیار بیشتر از ۸۴ درصدی باشد که بانک مرکزی اعلام کرده است.

آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد کل صادرات نفتی و غیرنفتی، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۹ میلیارد دلار و واردات آن حدود ۶۴ میلیارد دلار بوده است.

ایران همچنین پارسال نزدیک ۱۲ میلیارد دلار واردات خدمات و ۶.۵ میلیارد دلار صادرات خدمات داشته است.

بدین ترتیب در کل، تراز تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰ مثبت ۹.۵ میلیارد دلار بوده؛ اما بنابر آمارهای بانک مرکزی، ایران پارسال به همین میزان نیز فرار سرمایه داشته است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی پارسال خالص حساب سرمایه کشور منفی ۹ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار بوده است که به معنی فرار حدود ۹.۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور در این سال است.

فرار سرمایه از ایران در سال گذشته رشدی ۴۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است. خالص حساب سرمایه کشور در سال ۱۳۹۸ تنها منفی ۲۵۰ میلیون دلار بود و سال ۹۹ به منفی ۶.۳ میلیارد دلار رسید.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، کپلر، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG