لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

صادرات نفت ایران در ماه فوریه «دو برابر» ژانویه خواهد بود


 میدان نفتی سروش در خلیج فارس (عکس از آرشیو)
میدان نفتی سروش در خلیج فارس (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای رسمی و ردیابی کشتی‌ها گزارش داده است، صادرات نفت ایران به آسیا در ماه ژانویه به زیر ۷۱۱ هزار بشکه در روز رسید که ۴۹ درصد کمتر از ژانویه سال ۲۰۱۸ است. اما، احتمالا این رقم در ماه جاری، فوریه، به یک میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه بالغ خواهد شد.

همزمان، اداره کنترل بازار انرژی ترکیه نیز پنج شنبه ۹ اسفندماه گزارش سالانه منتشر کرده است که نشان از افت چشمگیر واردات نفت و گاز این کشور از ایران طی سال ۲۰۱۸ دارد.

رویترز می نویسد، ژاپن اگرچه خرید نفت ایران را در ماه ژانویه از سر گرفت، اما محموله‌های نفتی در ماه فوریه به این کشور رسید. کره جنوبی نیز بعد از ۴ ماه وقفه، طی ماه ژانویه میعانات گازی از ایران وارد کرد، اما نسبت به ژانویه سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ درصد کاهش داشت.

چین که دسامبر ۲۰۱۸، روزانه نیم میلیون بشکه نفت از ایران خریده بود، ماه گذشته تنها ۳۶۰ هزار بشکه نفت خریده و هند نیز ۲۷۰ هزار و ۵۰۰ بشکه واردات نفت از جمهوری اسلامی داشته است.

اما در ماه فوریه ژاپن و کره جنوبی که مشکلات حمل نفت و پرداخت پول آن را حل کرده اند، تا حد ممکن تلاش داشته اند نفت و میعانات گازی بیشتری از ایران بخرند.

رویترز با استناد به ارزیابی شرکت مشاوره انرژی «رفینیتو» گزارش داده است که در ماه فوریه احتمالا صادرات نفت ایران به آسیا حدود ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه خواهد بود که تقریبا دو برابر ماه ژانویه است.

آمریکا به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان شش ماه معافیت داده تا خرید نفت از ایران را بصورت محدود ادامه دهند. این معافیت اردیبهشت ماه سال آینده تمام خواهد شد و معلوم نیست آیا تمدید بشود یا نه.

تایوان، ایتالیا و یونان از این معافیت استفاده نکرده و فعلا نفتی از ایران نمی خرند.

همچنین معلوم نیست ترکیه در سال جاری میلادی چه میزان نفت از ایران خریده، اما اداره تنظیم بازار انرژی این کشور پنجشنبه گزارش داد که این کشور در سال گذشته کلا ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار تن نفت از ایران خریده است که معادل روزانه ۱۴۲ هزار بشکه نفت خام است. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهشی ۳۵ درصدی نشان می دهد.

خرید نفت ایران توسط ترکیه در نیمه دوم سال گذشته به شدت افت داشته است. ترکیه نوامبر ۲۰۱۸ نفتی از ایران نخرید و ماه دسامبر نیز تنها ۲۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

ترکیه خرید گاز ایران را نیز ۱۵ درصد کاهش داده و سال گذشته تنها ۷ میلیارد و ۸۶۳ میلیارد متر مکعب گاز از ایران دریافت کرده است.

منابع: رویترز، اداره تنظیم انرژی ترکیه. د.خ
XS
SM
MD
LG