لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

سومین نفتکش حامل سوخت ایران برای لبنان «به خلیج سوئز رسید»


نفتکش فورچون به درحال تخلیه سوخت در در ونزوئلا (عکس از آرشیو)
نفتکش فورچون به درحال تخلیه سوخت در در ونزوئلا (عکس از آرشیو)

تانکر ترکرز، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، روز جمعه ۱۰ مهرماه اعلام کرد که یک نفتکش حامل محموله نفتی ایران برای حزب الله لبنان از دریای سرخ به خلیح سوئز رسید.

تانکر ترکرز در توییتی گفته است، این نفتکش حامل سوخت از ایران در سیستم شناسایی خودکار (AIS) دوباره ظاهر شده است. نام تانکر نفتکش، فورچون است و از دریای سرخ وارد خلیج سوئز شده است.

طبق این گزارش، این محموله نفتی ایران نیز راهی بندر بانیاس سوریه است تا از آنجا توسط حزب الله به داخل لبنان منتقل شود.

تانکر ترکرز می‌گوید سه نفتکش فاکسون، فارست و فورچون سال گذشته میلادی نیز محموله‌های سوخت از ایران به ونزوئلا منتقل کردند.

همزمان رسانه‌های نزدیک به حزب الله لبنان می‌گویند هفتمین کاروان تانکرهای گازوئیل از ایران، متشکل از ۳۵ تانکر که از بندر بانیاس سوریه بارگیری شده بود، وارد لبنان شد.

مقامات حزب‌الله لبنان همزمان با ورود این کاروان تانکرهای سوختی از بانیاس سوریه، از اقدام ایران در ارسال سوخت به لبنان به عنوان «شکست محاصره» لبنان یاد کردند.

این در حالی است که لبنان به دلیل بحران اقتصادی و فساد گسترده دولتی در دو سال گذشته شاهد یکی از شدیدترین بحران اقتصادی خود بوده است.

دومین محموله سوختی ایران برای حزب الله لبنان توسط نفتکش «فارست» ۳۱ شهریور، از کانال سوئز گذشت . اولین محموله سوخت ایران نیز روز ۲۵ شهریور از طریق بنادر سوریه تخلیه و از راه زمینی به حزب‌الله در لبنان تحویل داده شد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان دو روز پس از آن واردات محموله‌های سوخت از ایران توسط گروه حزب‌الله را «نقض حاکمیت لبنان» دانست.

مخالفان حزب‌الله در لبنان می‌گویند که خرید سوخت از ایران، این کشور را که هم‌اکنون نیز دچار سختی‌های بسیار است در معرض خطر تحریم‌ها قرار می‌دهد، خاصه با توجه به این که واشینگتن حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی گذاشته است.

به گزارش رویترز، بحران انرژی در لبنان یکی از پیامدهای بحران گسترده اقتصادی و مالی در این کشور از سال ۲۰۱۹ است که باعث سقوط پول ملی شد و بیش از سه چهارم مردم را به فقر کشاند.

به دلیل سقوط ارزش پولی ملی و از بین رفتن ذخایر ارزی لبنان، این کشور قادر نیست سوخت مورد نیاز خود را بخرد.

XS
SM
MD
LG