لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

«۲۹ میلیون لیتر سوخت گازوئیل ایرانی» طی روزهای آینده وارد لبنان می‌شود


یک پمپ بنزین در بیروت (عکس از آرشیو)
یک پمپ بنزین در بیروت (عکس از آرشیو)

یک روزنامه لبنانی روز چهارشنبه نوشته است که طی روزهای آینده ۲۹ میلیون لیتر سوخت گازوئیل ارسالی از ایران از طریق سوریه وارد لبنان می‌شود.

روزنامه الاخبار لبنان نوشته همچنان در خصوص زمان رسیدن نخستین کشتی ایرانی حامل محموله سوخت برای لبنان به بندر سوری ابهام وجود دارد.

این روزنامه با این حال اضافه کرده است که یک شرکت لبنانی به نام الامانه طی دو مرحله این ۲۹ میلیون لیتر گازوئیل را که طی روزهای آینده به بندر سوری خواهد رسید، توزیع خواهد کرد.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز هم روز چهارشنبه با انتشار توییتی آخرین وضعیت نفتکش فاکسون حامل مواد سوختی از ایران برای لبنان را منتشر کرد.

به گزارش تانکرترکرز، فاکسون حامل ۳۳ هزار تن گازوئیل برای لبنان است.

یک کارشناس هم به «نشنال نیوز» گفته است، این میزان از گازوئیل تنها می‌تواند مشکل سه روز سوخت برای لبنان را حل کند.

طبق این گزارش، احتمالا نفتکش فاکسون سه شنبه به کانال سوئز رسیده باشد.

حزب الله لبنان، گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، پیش از این از واردت سوخت از ایران برای حل بحران سوخت لبنان خبر داده بود.

حسن نصرالله٬ دبیرکل حزب الله هم گفته بود که غیر از نخستین کشتی حامل سوخت، «دومین و سومین کشتی سوخت از ایران نیز در راه خواهد بود» و «بعد از آن نیز ادامه خواهد یافت».

نشنال نیوز می‌گوید، وارد کردن سوخت از ایران توسط حزب الله لبنان یک تصمیم سیاسی توسط این گروه است.

رویترز نیز هفته گذشته گزارش داده بود که نخستین کشتی حامل سوخت ایران وارد آبهای سوریه شده است و حزب‌الله لبنان قصد دارد نخستین محموله سوخت ایران را از طریق زمینی و با کامیون از سوریه به لبنان منتقل کند تا از بروز هرگونه مشکل در خصوص تحریم‌های آمریکا جلوگیری کند.

منتقدان گروه حزب الله در لبنان می‌گویند، وارد کردن سوخت از ایران می‌تواند باعث اعمال تحریم علیه این کشور شود در حالی که لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود مواجه است.

لبنان از دو سال پیش با بحران اقتصادی شدید روبرو بوده است و بن بست سیاسی بر سر تشکیل دولت جدید در این کشور باعث شده تا این وضعیت بسیار وخیم‌تر شود. همزمان با سقوط ارزش پولی ملی لبنان، ذخایر سوختی کشور تقریبا تمام شده است.

چهار سناتور آمریکایی هفته گذشته هشدار دادند که واردات نفت از ایران برای لبنان می‌تواند «پیامدهای شدیدی به همراه داشته باشد.»

سناتور ریچارد بلومنتال، نماینده ایالت کانکتیکت، گروه حزب الله را یک «سازمان تروریستی» و « سرطانی بدخیم» توصیف کرده و افزوده بود که اخبار بسیار «نگران کننده در مورد نفوذ بدخواهانه ایران به ویژه در تامین سوخت» شنیده است.

سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال اضافه کرد هیچ دلیلی برای وابستگی لبنان به ایران وجود ندارد زیرا منابع دیگری برای تامین سوخت وجود دارند، بدون این که عواقب زیانبار ناشی از اتکا به نفت ایران را به همراه داشته باشند.

با استفاده از توییتر، الاخبار، نشنال نیوز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG