لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

درآمد نفتی ایران در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ «کمتر از نصف شده است»


اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که درآمد نفتی ایران در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به دور مشابه سال گذشته به «کمتر از نصف» کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۱۴ آبان در سایت این اداره منتشر شده است، ایران در شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی درمجموع ۹ میلیارد دلار درآمد خالص از صادرات نفت داشته، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

اعلام این رقم در حالی است که بر اساس گزارش یاد شده، تخفیف‌های احتمالی ایران و ونزوئلا به مشتریان نفتی، همچنین تسویه بدهی به چین و روسیه از طریق تحویل نفت را در محاسبه درآمدهای این کشورها دخالت نداده است.

آمریکا اردیبهشت ۹۸ اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد و همین امر موجب افت شدید درآمدهای نفتی ایران در دو سال گذشته شد. شیوع کرونا هم که امسال بر تقاضای جهانی نفت به شدت تاثیر گذاشته ، موجب افت بیشتر درآمدهای نفتی ایران شده است.

قبل از تحریم‌های آمریکا، نفت سهم ۶۰ درصدی در کل صادرات کشور داشت، اما در سال جاری سهم نفت خام در کل صادرات ایران زیر پنج درصد برآورد شده بود.

بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا و انرژی، کپلر، صادرات نفت خام ایران در بهار امسال به طور متوسط روزانه ۱۸۷ هزار بشکه بوده است. بر اساس این آمار، پیش بینی شده بود که درآمدهای نفتی ایران در سال جاری خورشیدی با توجه به قیمت‌های کنونی نفت کمی بیش از دو میلیارد دلار باشد.

رئيس اتاق بازرگانی ایران و چین هم مهرماه امسال گفته بود که درآمد نفتی ایران در سال جاری، «در بهترین حالت پنج میلیارد دلار» است.

XS
SM
MD
LG