لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

انتقاد زنگنه از مخالفت‌ها در داخل کشور و تاخیر در عقد قراردادهای نفتی


وزیر نفت ایران می‌گوید که اگر مخالفت‌ها در داخل کشور با قراردادهای نفتی جدید باعث تاخیر در انعقاد این قراردادها نشده و صادرات نفت ایران به چهار میلیون بشکه می‌رسید، «دیگر آمریکا نمی‌توانست نفت ایران را تحریم کند».

این مقام بلندپایه نفتی همچنین احتمال معافیت کمپانی توتال از تحریم‌های آمریکا و ماندنش در ایران را بعید دانست.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز جمعه، هشتم تیرماه، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، گفت: «اگر در کار وزارت نفت تاخیر نینداخته بودند و پنج قرارداد دیگر مانند توتال منعقد شده بود، دیگر وضعیت کشور مثل امروز نبود.»

به گفته آقای زنگنه، اگر صادرات نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز رسیده بود، «آمریکا نمی‌توانست نفت ایران را تحریم کند، همان گونه که نتوانست روسیه را تحریم نفت و گاز کند، چون مقدار تولید نفت و گاز روسیه به مقداری بود که بازار تحمل خروج آن را نداشت».

در دور قبلی تحریم‌ها که از سال ۲۰۱۲ تا آخر ۲۰۱۵ میلادی به اجرا گذاشته شد، صادرات نفت ایران روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش یافت و به حدود یک میلیون بشکه رسید.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، صادرات نفت ایران پس از برجام در ماه‌های اخیر به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده بود.

بعد از اظهارات یک مقام آمریکایی درباره فشار به مشتریان تهران برای «به صفر رساندن» خرید نفت از ایران تا آبان ماه آینده، یک مقام وزارت خارجه آمریکا توضیح داد که واشینگتن در تلاش است «تا حد ممکن مشتریان بیشتری را به قطع کامل خرید نفت از ایران مجاب کند».

به گفته هلیما کرافت، کارشناس بازار کالا در رویال بانک کانادا، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، انتظار می‌رود تا پایان سال صادرات نفت ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

ایران در پاییز سال ۹۴ قراردادهای جدید نفت و گاز را به شرکت‌های خارجی معرفی کرد که هدف از آن افزایش تولید به شش میلیون بشکه در روز بود.

اما مخالفت‌ شدید اصولگرایان و رهبر جمهوری اسلامی باعث شد که اجرایی شدن «آی‌پی‌سی» تا سال ۹۶ به تعویق بیفتد.

از جمله توتال و ایران روز دوشنبه ۱۲ تیر ۹۶، قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کردند.

امضای این قرارداد نیز واکنش شدید اعضای جبهه پایداری در مجلس و تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

پس از خروج آمریکا از برجام اما این شرکت بزرگ نفت و گاز اعلام کرد که اگر مشمول معافیت آمریکا نشود اجرای فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی را متوقف می‌کند.

در حالی که ۳۵ روز از مهلت ۶۰ روزه این شرکت برای کسب معافیت از آمریکا باقی مانده، آقای زنگنه پیش‌بینی کرد که بعید است توتال بتواند برای حضور در ایران از آمریکا معافیت بگیرد.

وی همچنین گفت که شرکت توتال تاکنون ۶۰ میلیون دلار در این پروژه هزینه کرده است.

به گفته آقای زنگنه، اگر شرکت چینی که در این قرارداد شرکت دوم است، به جایگزینی با توتال تمایل نداشته باشد، شرکت ایرانی پتروپارس جایگزین آن می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که آمریکا می‌خواهد عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس را تحت فشار قرار دهد تا تضمین دهند که هنگام اجرای تحریم‌های ایران، نفت کافی به بازار تزریق خواهند کرد.

در همین حال خبرگزاری‌های بلومبرگ و رویترز روز چهارشنبه از قول منابع آگاه خبر دادند که عربستان برای ماه آینده در نظر دارد که تولید روزانه‌اش را به ده میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برساند که بالاترین رقم از نوامبر سال ۲۰۱۶ است.

تولید این کشور در ماه گذشته میلادی تنها ده میلیون و ۳۰ هزار بشکه بود. به عبارتی، عربستان می‌خواهد تولید روزانه خود را ۷۷۰ هزار بشکه افزایش دهد.

منبع: وب‌سایت خانه ملت، خبرگزاری ایسنا، رویترز و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG