لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

زنگنه: برای فروش نفت شبانه‌روز تلاش می‌کنیم


بیژن نامدار زنگنه می‌گوید، تحریم‌های آمریکا فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد آورده،
بیژن نامدار زنگنه می‌گوید، تحریم‌های آمریکا فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد آورده،

وزیر نفت ایران می‌گوید، این کشور برای فروش نفت تلاش شبانه‌روزی می‌کند. همزمان شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر به رادیو فردا گفته است ایران دومین محموله نفتی خود را روز دوشنبه به چین تحویل داده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران سه شنبه ۱۱ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت جمهوری اسلامی شب و روز تمام تلاش خود را می‌کند تا صادرات نفت ادامه یابد.

آمریکا از دوم مه، حدود دو ماه پیش، معافیتهای نفتی به مشتریان ایران را کلا متوقف کرد، اما گزارشها حاکی است که ایران هنوز با انواع راهها نفت خود را بارگیری و روانه بازار می‌کند، اگرچه در بازار سیاه معلوم نیست چه میزان از این نفت به مشتریان فروخته می‌شود.

اخیرا رویترز نیز گزارش داد که یک محموله دو میلیون بشکه‌ای نفت ایران در مالزی به یک نفتکش چینی تخلیه شده و راهی چین شده است.

زنگنه گفت که تحریم‌های آمریکا فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد آورده، اما حاضر نشد درباره میزان صادرات نفت ایران توضیح دهد، چرا که به‌گفته وی هر اطلاعاتی که ایران درباره این موضوع بدهد، باعث افزایش فشار آمریکا خواهد شد.

رویترز میزان فروش نفت ایران در ماه گذشته را ۳۰۰ هزار بشکه یا کمتر از آن ارزیابی کرده، اما دقیقا معلوم نیست این محموله‌ها به کدام کشور فروخته شده‌اند. قبل از تحریمها ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر به رادیو فردا گفته است ایران ماه گذشته ۵۴۵ هزار بشکه در روز به نفتکشها بارگیری کرده که ۴۶۹ هزار بشکه کمتر از ماه مه بوده است، اما تنها ۳۴ هزار بشکه راهی غرب شده بود و انتظار می‌رود تا دو روز دیگر به ترکیه برسد. بقیه نفتی که در ماه گذشته بارگیری شده یا در آبهای ساحلی ایران هستند تا در بندر فجیره امارات لنگر انداخته‌اند.

کپلر می‌گوید ایران دومین محموله نفتی خود به میزان ۲ میلیون بشکه را روز دوشنبه در بنادر چین تخلیه و تحویل شرکت ساینوپک داد. محموله قبلی به همین میزان نیز اخیرا تحویل شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین شده است. این محموله‌ها دو ماه پیش راهی چین شده بودند و اخیرا تحویل شرکتهای چینی شدند.

ایران به هر دو شرکت چینی به‌خاطر توسعه میادین غرب کارون بدهکار است و بر اساس قرارداد، بجای پول نقد متعهد به تحویل نفت است.

آمریکا می‌گوید موضوع تحویل نفت ایران به شرکتهای چینی را بررسی می‌کند، اما بدون تحویل نفت (روزانه ۱۴۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه) شرکتهای چینی قادر به دریافت پولی که در میادین غرب کارون سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیستند.

دیگر شرکت ردیابی نفتکشها، رفینیتو، نیز دوشنبه با انتشار توئیتی تصویر دو نفتکش در کنار هم را نشان داد که یکی از آنها متعلق به ایران است و نفت جمهوری اسلامی را در میانه دریا به نفتکش دیگری تخلیه می‌کند.

این شرکت می‌گوید پنجمین موردی است که می‌بیند ایران با این طریق می‌خواهد رد صادرات نفت خود را گم کند.

ایران علاوه بر تخلیه نفت از نفتکشی به نفتکش دیگر در میانه آبهای آزاد، سیگنال نفتکشهای خود را هم خاموش می‌کند تا ردیابی آنها مشکل شود. این سیگنال برای جلوگیری از تصادف کشتی‌ها با کشتی‌های دیگر یا تاسیسات دریایی تعبیه شده است و خاموش کردن آن از لحاظ امنیتی خطرناک است، اما ایران بدون خاموش کردن سیستم سیگنال نفتکشها قادر به رد گم کردن مقصد نفت صادراتی خود نیست.

عمده اطلاعاتی که از میزان صادرات نفت ایران تخمین زده می‌شود، مربوط به بارگیری نفتکشها است و زمانی که آنها بعد از تخلیه نفت در بازارهای آسیایی یا نفتکشهای دیگر در دل اقیانوسها، دوباره در آبهای ایران دیده می‌شوند و معلوم می‌شود نفت آنها تخلیه شده است.

با اینحال باز هم نمی‌توان دقیقا گفت آیا این نفت صادر شده است تا در تاسسیات ذخیره نفت خارجی، مانند «دالیان» چین انبار شده است.

منابع: بلومبرگ، رویترز، کپلر، رفینیتو. ف.ق

XS
SM
MD
LG