لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

تولید نفت ایران «به خاطر شیوع کرونا» ۷۰ هزار بشکه در روز افت کرد


نمایی از پالایشگاه نفت آبادان
نمایی از پالایشگاه نفت آبادان

خبرگزاری رویترز می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس به خاطر «شیوع ویروس کرونا» ۷۰ هزار بشکه‌ دیگر افت داشته است.

بر اساس بررسی‌های این خبرگزاری که روز چهارشنبه ۱۳ فروردین منتشر شد، تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس به دو میلیون و ۲۰ هزار بشکه سقوط کرده است که نسبت به ماه فوریه ۷۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش کاهش تقاضای داخلی بنزین در ایران را عامل افت تولید نفت عنوان کرده است. تقاضای داخلی نفت خام ایران حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز است.

هفته گذشته شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد مصرف بنزین در اسفندماه ۶۵.۸ میلیون لیتر بود که این رقم در فروردین‌ماه به ۴۹.۳ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

او از کاهش ۳۲ درصدی مصرف بنزین از ابتدای اسفند ۹۸ تا هفته اول فروردین خبر داد.

این گزارش به صادرات نفت خام یا بنزین ایران اشاره نکرده، اما بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها در اختیار رادیو فردا قرار داده است، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس به ۱۶۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده، در حالی که این رقم در ماه قبل از آن ۲۴۸ هزار بشکه بود.

افت صادرات نفت خام ایران می‌تواند عاملی بر کاهش تولید نفت کشور نیز باشد.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه بالای ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت خام داشت. مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) نیز ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

شیوع ویروس کرونا در جهان، مصرف نفت را به شدت کاهش داده است و بر اساس آمارهای کپلر، هم‌اکنون بیش از ۴.۵ میلیارد بشکه نفت در تاسیسات ذخایر نفت خام جهان انبار شده که نسبت به ماه فوریه ۹۱ میلیون بشکه افزایش نشان می‌دهد.

قیمت نفت برنت که در ابتدای سال جاری حدود ۷۰ دلار بود، با شیوع کرونا و شکست اوپک و کشور‌های هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت، به حدود ۲۵ دلار در روز چهارشنبه رسیده است.

افزایش تولید اوپک

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه مارس به حدود ۲۷ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه رسیده که نسبت به ماه فوریه حدود ۹۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

تولید کشورهایی نظیر ایران، ونزوئلا و لیبی کاهش داشته و تولید برخی اعضای دیگر مانند عربستان، عراق و امارات افزایش یافته است.

با شکست اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت در اوایل ماه گذشته، عربستان و روسیه اعلام کردند که تولید خود را افزایش می‌دهند و توافقی که طی دو سال گذشته برای کاهش تولید نفت اعمال می‌شد، دیگر تمدید نمی‌شود.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد این مجموعه تا آخر ماه مارس تولید روزانه خود را ۱.۷ میلیون بشکه کاهش داده بود و میزان پایبندی به توافق کاهش تولید، حتی شش درصد بیشتر از آن چیزی بود که در نظر گرفته شده بود.

عربستان قبلا اعلام کرده بود تولید نفت خود را در ماه مه به ۱۲.۳ میلیون بشکه و صادراتش را به ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. تولید نفت عربستان هم‌اکنون زیر ۱۰ میلیون بشکه و صادراتش زیر ۸ میلیون بشکه است.

عراق و روسیه نیز از برنامه افزایش تولید و صادرات نفت خبر داده‌اند.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید در سال ۲۰۲۰ احتمالا تقاضای جهانی نفت نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۲۰ درصد، کاهش یابد و قیمت نفت به حدود ۲۰ دلار سقوط کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، کپلر و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG