لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

واکنش ایران به طرح آمریکا برای تحریم کامل نفت: مقاومت می‌کنیم


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی درباره تحریم کامل نفت ایران تاکید کرد که تهران در برابر این فشارها مقاومت می‌کند.

بهرام قاسمی روز چهارشنبه ششم تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، این سیاست آمریکا را «یکجانبه» و «قرون وسطایی» خواند و عنوان کرد: «امروز هیچ کشوری حق ندارد امیال و خواست‌های خود را بر دیگران تحمیل کند و کشورهای دیگر هم چنین سیاستی را نخواهند پذیرفت».

به گفته وی، رئیس‌جمهوری آمریکا «چه با خروج غیرقانونی از برجام و چه با این نوع سیاست‌های یکجانبه درصدد وادار کردن جمهوری اسلامی به اقدامات احساسی و غیرخردمندانه است» اما «جمهوری اسلامی می‌تواند مقابل این فشارها مقاومت کند».

روز سه‌شنبه یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که واشینگتن از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته که از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

یک روز بعد از آن نیز سفیر آمریکا در سازمان ملل در دیداری که با نخست‌وزیر هند داشت از این کشور آسیایی خواست که وابستگی خود به نفت ایران را قطع کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که همه این اقدامات از پیش «شکست‌خورده» و «اشتباه» هستند.

آقای قاسمی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد هنوز ایالات متحده آمریکا نتوانسته از واقعیات انکار ناپذیر فرهنگ و تمدن و روحیه استقلال‌خواهی مردم ایران شناخت پیدا کند و از روش‌های کاملا شکست خورده و اشتباه استفاده می‌کند».

وی افزود: «سیاست فشار و تحریم همچون گذشته در آینده هم نتیجه‌ای نخواهد داشت و صرفا دیوار بی‌اعتمادی و خصومت را در ایران و منطقه علیه آمریکا بیشتر می‌کند».

ایران در روزهای اخیر و در حالی که هنوز تحریم‌ها از سر گرفته نشده‌اند شاهد سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی خود بود که به اعتراضاتی در تهران و برخی از دیگر شهرهای بزرگ کشور از جمله تبریز، اصفهان و کرمانشاه منجر شده است.

بر اساس خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG