لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

عملیات معاوضه نفتی ایران «ماه‌هاست متوقف شده‌است»


یکی از تأسیسات نفتی کرکوک. ایران با کرکوک معاوضه نفتی انجام می‌داد
یکی از تأسیسات نفتی کرکوک. ایران با کرکوک معاوضه نفتی انجام می‌داد

یک مقام رسمی ایران می‌گوید عملیات سوآپ (معاوضه) نفت ماه‌هاست متوقف شده‌است.

عباسعلی جعفری‌نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، سه‌شنبه دوم بهمن ماه به خبرگزاری ایسنا گفت از ماه‌ها پیش قرارداد سوآپ نفت با کشورهای حاشیه دریای خزر (قزاقستان) و عراق (نفت منطقه کرکوک) متوقف شده‌است.

آمریکا نوامبر سال گذشته میلادی (آبان ماه) تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت و تنها هشت کشور حق خرید نفت از ایران را دارند.

معاوضه نفت برای ایران بسیار سودآور بود؛ به این ترتیب که همسایه‌های ایران نفت خود را در مرزهای شمالی و غربی به جمهوری اسلامی تحویل می‌دادند و ایران به همین میزان نفت در خلیج فارس تحویل آنها می‌داد.

نکته مثبت این معامله، نه تنها دریافت دستمزد برای معاوضه نفت توسط ایران بود، بلکه از هزینه انتقال نفت جمهوری اسلامی از جنوب کشور به پالایشگاه‌های شمال و غرب نیز کاسته می‌شد.

ایران بخشی از نفت مورد نیاز برای پالایشگاه‌های تهران و ایلام را از طریق نفت دریافتی از همسایه‌ها تأمین می‌کرد و در خلیج فارس همان میزان نفت با همان کیفیت را تحویل مشتریان قزاقستان و عراق می‌داد.

ایسنا می‌گوید سال گذشته ۳٫۳ میلیون بشکه نفت خام از طریق سوآپ به پالایشگاه تهران و ۷۰۰ هزار تن (معادل ۵٫۲ میلیون بشکه) نفت نیز از عراق تحویل ایران شده‌است.

مجموع ارقام یاد شده معادل سوآپ روزانه ۲۳ هزار بشکه نفت است.

جعفری‌نسب دربارهٔ عملیات معاوضه با همسایه‌های شمالی گفت امور بین‌الملل (وزارت نفت) باید بتواند قراردادهای جدید را امضا کند که سوآپ برقرار شود. «فعلاً قراردادهایی که تمام شدsه تجدید نشده‌اند و مذاکره در این حوزه برعهده امور بین‌الملل وزارت نفت است».

وی دربارهٔ تاخت زدن نفت با کرکوک نیز گفت که «سوآپ نفت کرکوک هم فعلاً متوقف است.»

ایسنا به گفته‌های حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق اشاره کرده و می‌گوید «بعید است که سوآپ از سرگرفته شود، زیرا عراق در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای صادرات نفت کرکوک از خط لوله کرکوک-جیحان (ترکیه) است. ایران هم علاقه چندانی ندارد سوآپ از سر گرفته شود، هم‌چنین علاقه‌مند نیست که سهم صادرات خود را به عراق بدهد و نفت عراق را صادر کند».

XS
SM
MD
LG