لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

معاون وزیر راه ایران: نفتکش آسیب‌دیده سابیتی اول آبان به بندرعباس می‌رسد


تصویر منتشر شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران از نفتکش سابیتی.
تصویر منتشر شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران از نفتکش سابیتی.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران روز دوشنبه گفته است، نفتکش آسیب دیده ایرانی سابیتی ظرف ۹ روز آینده وارد بندرعباس می‌شود.

همزمان شرکت ملی نفتکش ایران تصاویری از «دو نقطه آسیب‌دیده» بدنه نفتکش ایرانی «سابیتی» منتشر کرده است.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران پیشتر اعلام کرده بود که نفتکش سابیتی در روز جمعه ۱۹ مهرماه «احتمالا با دو فروند موشک» هدف قرار گرفته است. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، این نفتکش که متعلق به شرکت ملی نفتکش است، در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

در تصاویر منتشر شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران دو حفره در بدنه این نفتکش را نشان می‌دهد.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، گفته است: کشتی نفتکش سابیتی اکنون به محدوده تنگه باب المندب رسیده و به زودی وارد خلیج عدن می شود و از آنجا از طریق شمال اقیانوس هند به تنگه هرمز و سپس بندرعباس می رسد.

وی میزان محموله نفتکش سابیتی را ١٤٠ « هزار تن نفت خام» اعلام کرد و اظهار داشت: «با اقدامات به موقع میزان نشت نفت به صفر رسیده و خسارتی به محموله نفتکش وارد نشده است.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران علت حادثه را اصابت شیء خارجی اعلام کرد و گفت: مراجع ذی صلاح در حال بررسی دلیل ایجاد حفره در بدنه کشتی هستند.

روز گذشته خبرگزاری العربیه ویدیویی از این نفتکش منتشر کرده که نشان می‌داد نشت نفت از نفتکش سابیتی کماکان ادامه دارد، اما این نفتکش با سرعت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، نیز تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد، نشت چشمگیر نفت اتفاق افتاده‌است.

در همین زمینه٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران وو سخنگوی دولت ایران روز شنبه حادثه رخ داده برای نفتکش ایرانی، سابیتی، را «شرارت در آبراه‌های بین‌المللی» و «حمله بزدلانه» خوانده و تهدید کردند که این اقدام «بدون پاسخ نخواهد ماند»

از سوی دیگر٬ عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، هم روز یک‌شنبه گفت که کشورش در سانحه‌ای که برای نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ پیش آمده دست نداشته است.

با استفاده از خبرگزاری مهر و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG