لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

گذراندن درس طب سنتی برای دانشجویان دکتری در ایران اجباری شد


عباس تبریزیان در حال طبابت اسلامی
عباس تبریزیان در حال طبابت اسلامی

بنابر گزارش‌ها، تمامی دانشجویان دوره دکتری عمومی در ایران، صرف نظر از سال ورود به تحصیل ملزم به گذراندن درس طب سنتی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت که گذراندن این درس نه تنها برای دوره‌های پزشکی بلکه برای دندانپزشکی و داروسازی نیز الزامی است.

این خبر در حالی مخابره می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران در برخی موارد از مداخله مروجان «طب اسلامی» در درمان بیماران انتقاد کرده است.

با بروز بحران ویروس کرونا، برخی از مدعیان «طب اسلامی» مدعی درمان کرونا با استفاده از روغن بنفشه، روغن حنظل و داروی امام کاظم شده بودند.

از جمله سعید اسکندری، رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی، از توزیع موادی با نام‌های «داروی امام کاظم» و «روغن بنفشه» در سطح شهرها به‌ویژه «در برخی از مناطق شهر مشهد» خبر داده و گفته بود که توزیع‌کنندگان، مدعی مؤثر بودن این مواد علیه ویروس کرونا هستند.

«داروی امام کاظم» از داروهای «طب اسلامی» است که با هلیله سیاه، شکر سرخ، و ماده‌ای به نام مصطکی تهیه می‌شود.

در این میان نام​ عباس تبریزیان که خود را «پدر طب‌ اسلامی» می‌نامد بار دیگر مطرح شده است.

کانال تلگرامی عباس تبریزیان برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا «راهکارهایی» ارائه کرده که جنجال‌برانگیز شده است.

او پیش از این کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» را، که از کتاب‌های مرجع علم پزشکی است، آتش زده بود.

در پی انتشار این ویدئو، خبرهایی درباره بازداشت این روحانی منتشر شد ولی دادستانی ویژه روحانیت اعلام کرد که این روحانی ساکن شهر نجف عراق است و بازداشت نشده است. با این حال سه پزشک با شکایت او به اتهام «توهین از طریق فضای مجازی» هر یک به ۶۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

در موارد پیشین نیز قوه قضائیه افرادی مانند حسین روازاده، از مبلغان مشهور «طب اسلامی» در ایران را که برای درمان کرونا عسل و سیاه‌دانه تجویز کرده است، زیر چتر حمایتی خود گرفته بود.

محمد سعیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم، در دیداری که آبان ۱۳۹۵با عباس تبریزیان داشت، خواستار آن شد که طب اسلامی به عنوان یکی از دروس حوزه علمیه تدریس شود.

تقریباً با آغاز رهبری علی خامنه‌ای، در سال ۱۳۶۹، در فرهنگستان علوم پزشکی شاخه‌ای به نام گروه طب اسلامی و طب سنتی تأسیس شد.

XS
SM
MD
LG