لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

جواد فروغی با کسب مدال طلای تیراندازی المپیک توکیو تاریخ‌ساز شد


جواد فروغی
جواد فروغی

جواد فروغی روز شنبه در رقابت‌های تپانچه بادی المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شد. این نخستین مدال تیراندازی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک است.

ایران بعد از چین دومین کشوری است که در المپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا می‌شود و در حال حاضر در رتبه دوم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار دارد.

آقای فروغی همچنین توانست حد نصاب تازه‌ای برای ده متر تپانچه بادی المپیک به جا بگذارد. او در مرحله مقدماتی پنجم شد و به فینال رسید تا با دقیق‌ترین هدف‌گیری‌ها روی سکوی نخست بایستد.

در مرحله نهایی و پس از جواد فروغی، دمیر میکچ از صربستان در رده دوم ایستاد و مدال برنز به پانگ وی از چین رسید.

پیش از جواد فروغی، ورزش ایران فقط در رشته‌های کشتی‌ آزاد، کشتی فرنگی، وزنه‌برداری و تکواندو موفق به کسب مدال طلای المپیک شده بود.

ایران از المپیک ۱۹۴۸ به صورت رسمی و با اعزام کاروان در رقابت‌ها حضور دارد و از همان دوره نیز تیرانداز‌های ایرانی در بازی‌ها حضور داشته‌اند.

سرانجام پس از ۷۳ سال ایران به یکی از مدال‌های این رشته دست یافت؛ آن‌هم خوشرنگ‌ترینش.

شغل این تیرانداز ایرانی، پرستاری است و سه فرزند دارد. جواد فروغی ۴۱ ساله مسن‌ترین ورزشکار در کاروان ایران است. او ضمناً مسن‌ترین ورزشکار مدال‌آور ایران در تاریخ بازی‌هاست.

او روی سکوی قهرمانی، با چفیه‌ای که دور گردنش پیچیده و زیر گرمکن قرار گرفته بود، ظاهر شد. به گفته رئیس فدراسیون تیراندازی،‌ آقای فروغی از پرسنل سپاه پاسداران است، موضوعی که بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

مرد طلایی ایران در المپیک توکیو، تمرینات تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان و به گفته خودش «به صورت کاملاً اتفاقی» شروع کرد. او بارها در آستانه مسابقات، شیفت شب کار می‌کرده است.

آقای فروغی پیشتر به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنم و اگر سه بیمار کرونایی داشته باشیم خودم مسئولیت آن‌ها را بر عهده می‌گیرم. زیرا این که یک نفر از کادر درمان مبتلا شود بهتر است تا همه‌شان کرونا بگیرند.»

تا قبل از تاریخ‌سازی فروغی، محمود نامجو که در المپیک ملبورن و در ۳۸ سالگی به مدال برنز رسید، مسن‌ترین مدال‌آور ورزش ایران بود.

دو نشان برنز آسیا، دو قهرمانی جام جهانی در هندوستان و کرواسی، همچنین جایگاه نخست رده‌بندی فدراسیون جهانی تیراندازی در کارنامه فروغی درج شده است.

علی دادگر رئیس فدراسیون تیراندازی ایران گفت: «مدال میکس فروغی و رستمیان در راه است و باید منتظر مدال‌های دیگر هم باشید. از ابتدا پیش‌بینی مدال را داشتیم اما پیش از المپیک اعلام نکردیم.»

پس از قهرمانی فروغی، رئیس فدراسیون تیراندازی آمریکا این موفقیت را به رئیس فدراسیون ایران تبریک گفت.

پیش از این فاطمه کرم‌زاده و آرمینا صادقیان در ماده تفنگ بادی زنان از دور رقابت‌ها حذف شده‌اند.

در ادامه مسابقات تیراندازی، مهیار صداقت در تفنگ بادی مردان و هانیه رستمیان در تپانچه بادی زنان در سومین روز رقابت‌ها در خط آتش می‌ایستند.

XS
SM
MD
LG