لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

هشدار مقام نفتی ایران درباره اثر توئیت‌های ترامپ بر بهای نفت


 حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان اوپک
حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان اوپک

نماینده ایران در هیئت عامل سازمان اوپک روز پنج‌شنبه، ۱۴ تیرماه، مستقیماً رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داده و از او خواست به پیام‌های توئیتری «مذموم» خود درباره بهای نفت پایان دهد.

خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی، به نقل از حسین کاظم‌پور اردبیلی گفت که توئیت‌های «پیاپی و مذموم» دونالد ترامپ باعث افزایش «ده دلاری» قیمت جهانی نفت شده است.

اشاره این مقام نفتی ایران به توئیت تازه رئیس جمهور آمریکا درباره سازمان اوپک و افزایش بهای بنزین در این کشور است.

آقای ترامپ در این پیام توئیتری که روز چهارشنبه منتشر کرد اوپک را سازمانی «انحصاری» خوانده و به اعضای آن فرمان داد که «همین الان قیمت‌ها را پایان بیاورید».

او نوشت: «... در حالی که آمریکا از بسیاری از اعضای اوپک در ازای پولی اندک، دفاع می‌کند، آنها فقط قیمت‌ها را بالا می‌برند.»

در واکنش به این پیام، آقای کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک،‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت، گفت: «با توئیت‌های پیاپی و مذموم شما قیمت‌های جهانی نفت خام ده دلار افزایش یافته است، لطفاً به این رویه پایان دهید، در غیر این صورت قیمت‌های جهانی نفت خام بالاتر می‌رود.»

دونالد ترامپ با پیام‌های توئیتری صبح زود خود، به وقت پایتخت آمریکا، بارها خبرساز شده است، پیام‌هایی که اکنون دیگر حکم بیانیه‌های رسمی کاخ سفید را دارد.

نماینده ایران در ادامه یادآوری کرد: «سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ظرف ۳۰ سال گذشته دخالتی در تعیین قیمت‌های جهانی نفت خام نداشته است.»

او همچنین گفت: «ایالات متحده آمریکا، تولیدکنندگان بزرگ و مؤسسان اوپک را تحریم می‌کند و در عین حال از آنها می‌خواهد که قیمت‌های نفت خام را کاهش دهند؟!»

اشاره نماینده ایران به تحریم دوباره تهران توسط رئیس جمهور آمریکاست که در پی خروج این کشور از برجام قرار است از اواسط آبان‌ماه سال جاری بار دیگر از سر گرفته شود.

در راستای همین تحریم‌ها، دولت آقای ترامپ از تمام مشتریان نفت ایران خواسته است تا آبان‌ماه تلاش کنند خرید خود از جمهوری اسلامی را به صفر برسانند.

اما در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه به نقل از کمپانی گلدمن زکس هشدار داد که عدم اطمینان در مورد میزان تولید نفت در ایران و ونزوئلا ممکن است قیمت نفت را بالا ببرد. در حال حاضر هر بشکه نفت در بازار جهانی حدود ۷۸ دلار معامله می شود.

حسین کاظم‌پور اردبیلی در مقابل به رئیس جمهور آمریکا «توصیه» می‌کند که «به‌سرعت فردا (جمعه، ۱۵تیرماه) به مذاکرات وین ملحق شوید.»

وزیران خارجه گروه ۱+۵ که با جمهوری اسلامی توافق اتمی موسوم به برجام را امضا کردند، منهای آمریکا، قرار است روز جمعه در پایتخت اتریش گرد هم آمده و به بررسی راه‌های زنده نگه داشتن این توافق ادامه دهند، توافقی که برخی از تحلیل‌گران در پی خروج آمریکا پایان آن را پیش‌بینی کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری با این استدلال که برجام، ایران را از فعالیت‌های اتمی‌اش بازنداشته و ایران نیز به‌واسطه فعالیت موشکی‌اش به «روح» این توافق پایبند نبوده رسما خروج کشورش را از این توافق اعلام کرد.

در مقابل، شرکای آمریکا در این توافق یعنی فرانسه و بریتانیا و آلمان بارها تاکید کرده‌اند که برجام را هم‌چنان به رسمیت می‌شناسند و برای حفظ آن خواهند کوشید.

با استفاده از شانا، رویترز، رادیوفردا/ ف. دو./ پ. پ.
XS
SM
MD
LG