لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

وزیر کشور: اعتراضات اخیر و دی ماه ۹۶سازمان یافته نبودند


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز پنجشنبه ششم دیماه گفته است، اعتراضات گروه‌های اجتماعی مختلف در ایران در یک سال گذشته سازمان یافته نبودند.

وزیر کشور ایران که در بوشهر صحبت می‌کرد، در خصوص اعتراضات یکسال اخیر اظهار داشت: «نه دی‌ماه گذشته، نه در اعتراضات کامیون‌داران و بازار، نه در مسائل اقوام و اقلیت‌ها هیچ‌گونه سازمان‌یافتگی از سوی اصناف یا جریانات سیاسی و یا حضور به صورت متشکل در این وقایع مطرح نبوده است.»

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه دلیل عدم سازمان یافته بودن اعتراضات یک‌سال گذشته را «شعور و آگاهی مردم و علاقه به انقلاب و امنیت کشور» دانسته است.

دی ماه سال ۱۳۹۶ ابتدا اعتراضات به گرانی ووضعیت اقتصادی از مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی آغاز شد. این اعتراضات به سرعت سیاسی شد و معترضان شعارهایی علیه کلیت ساختار جمهوری اسلامی سر دادند.

بنابر برخی از گزارش ها به مدت ۱۰ روز در حدود ۱۰۰ شهر ایران از جمله تهران، قم و اهواز شاهد تظاهرات اعتراضی بودند.رسانه‌ها گزارش دادند که در این اعتراضات دستکم ۲۵ نفر کشته شدند.

در همین زمینه، فائزه هاشمی نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی روز گذشته در خصوص اعتراضات اخیر گفت، از یک سو سرکوب شدید و ارعاب حکومت و از سوی دیگر نگرانی مردم از آینده بعد از حکومت جمهوری اسلامی باعث شده است تا نظام بتواند وضعیت فعلی را حفظ کند.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هفته جاری گفته بود، اعتراضات مردم در دی‌ماه سال ۹۶ موجب شد آمریکا دچار «برداشت غلط و تصور ناروا» از جمهوری اسلامی شده و از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام خارج شود.

حسن روحانی بدون اشاره به جزئیات گفت: «اول و آخر دی‌ماه پارسال با مشکلاتی مواجه شدیم» و «حوادث اوایل د‌ی‌ماه باعث شد آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا اواخر دی‌ماه موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کنند.»

در گزارش شهریورماه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دربارهٔ وضعیت حقوق بشر در ایران نیز به اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ اشاره شده و آمده که عبدالرضا رحمانی گفته‌ ۴۲ مورد از تظاهرات‌ در صد شهر کشور با خشونت روبه‌رو شد و بین ۴۰ هزار تا ۴۵ هزار نفر درگیر اعتراضات بودند.

«مدیریت فضای کشور»

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در ادامه گفته است که کشورهای مخالف جمهوری اسلامی تحلیل «غلطی» از اعتراضات اخیر در ایران داشتند.

وزیر کشور تصریح کرد: «رسانه‌های خارجی آنچنان روی مسائل کوچک در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به‌ زعم خود، عدم وحدت در کشور را نمایش دهند؛ در حالی‌که، هیچ‌کدام از این موارد، امنیت ملی را تهدید نمی‌کند.»

وی اضافه کرد: «دشمنان همین تحلیل‌های غلط را هم سال ۸۸ انجام می‌دادند اما با اتکا به پشتوانه اصلی مشروعیت و اقتدار کشور که مردم هستند و با کاربست دقیق تدابیر سیاسی، امنیتی و انتظامی، فضای کشور مدیریت شد ودر همین اتفاقات هم مردم وارد صحنه شدند و این مسائل ختم شد.»

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه گفته است: «در حوزه مسائل امنیتی نمی‌گویم تهدیدنداریم اما نگران تهدیدها نیستیم چراکه متکی به مشروعیت مردمی و امنیت مردم‌ محور هستیم و مرتب شرایط را رصد و کنترل می‌کنیم.»

در حالی عبدالرضا رحمانی فضلی می‌گوید، نگران «تهدیدها» نیست که محمدرضا تاجیک، مشاور سیاسی محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران، در مصاحبه با «اعتماد آنلاین» وضعیت کنونی کشور را به کشتی تایتانیک تشبیه کرد. اشاره‌ای استعاری به کشتی بخاری که در ۱۹۱۲ با خدمه و مسافرانش در دریا غرق شد.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG