لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

آمار کرونا در ایران؛ مسافرت به ۱۷ شهر ممنوع شد


بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران، شمار قربانیان کرونا در کشور روز چهارشنبه از ۶۲ هزار نفر فراتر رفت. این در حالی است که همزمان با تعطیلات نوروزی، حسن روحانی، رئیس جمهور، از کاهش ۱۶ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته خبر داده است.

سیما سادات سالاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در گزارشی که روز چهارشنبه، چهارم فروردین‌ماه، منتشر شده گفت که با مرگ ۹۴ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته آمار قربانیان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۴۵ نفر رسیده است.

به گفته او، در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۷ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

بر اساس همین مصوبات، وضعیت قرمز به معنای بسیار پرخطر بوده و در این وضعیت همه مشاغل جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهند بود.

هم‌اکنون ده شهر در استان خوزستان جزو شهرهای قرمز هستند و فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعلام کرده است که ورود و خروج از شهرهای ایذه و بهبهان ممنوع است.

آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون دیگر شهرهای قرمز خوزستان هستند که ورود به آنها و خروج از آنها ممنوع است.

همزمان سیما سادات لاری روز چهارشنبه اعلام کرد: «از دیروز تا امروز چهارم فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۳۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۱۷ نفر رسید.»

مقام‌های وزارت بهداشت ایران ماه‌هاست که از ارائه آمار تفکیکی کرونا در کشور خودداری می‌کنند و به طور روزانه آمار دولتی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که درستی آن از سوی منابع مستقل و حتی سازمان‌های داخلی از جمله سازمان نظام پزشکی کشور با تردید جدی روبه‌رو است.

همزمان حسن روحانی روز چهارشنبه در عین اشاره به «کاهش» سفرهای نوروزی گفت: «اگر کسانی که به سفر رفته‌اند مراعات نکنند باید تاوان سنگینی پرداخت کنیم. ان‌شاءالله کسانی که به سفر رفته‌اند اصول بهداشتی را مراعات می‌کنند، چون ما هنوز در مخمصه و مشکلات کرونا هستیم.»

در حالی که در روز اول فروردین‌ماه آمارهای پلیس و وزارت راه از افزایش ۷۰ درصدی سفر به برخی از مناطق گردشگری در ایران حکایت داشت، مقام‌های بهداشتی در چند هفته گذشته تنها به توصیه و خواهش از مردم برای خانه‌مانی اکتفا کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG