لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۸

دیوارکشی بین ایران و پاکستان، «حصارکشی میان ملت‌ها»؟


دیدار مرزبانان ایرانی و پاکستانی در مرز تفتان
دیدار مرزبانان ایرانی و پاکستانی در مرز تفتان

در روزهای اخیر عاصم سلیم باجوا، فرمانده گردان ارتش پاکستان در ایالت بلوچستان، خبر داد که این کشور طرح حصارکشی نوار مرزی مشترک خود با ایران را طی یک هفته آغاز می‌کند.

همزمان بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که ایران از این طرح استقبال می‌کند و پیش از او نیز خبر رسید که وزیر کشور دولت روحانی «به‌شدت» از دیوارکشی بین ایران و پاکستان استقبال کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز ۶ اسفندماه در تشریح جلسه آن روز مجلس گفت که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، و اعضای کمیسیون «تأکید داشتند که پاکستان توان دیوار کشیدن جهت بستن مرز را ندارد، اما ایران به شدت از دیوار کشیدن در مرز با پاکستان استقبال می‌کند.»

خبر این «استقبال شدید» در حالی منتشر می‌شود که کمتر از یک ماه پیش از آن، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته بود که «زمان کشیدن دیوار میان ملت‌ها به سر آمده و اگر دیواری میان ملت‌ها باشد باید آن را برداشت.»

اشاره‌ای تلویحی او به تصمیم دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، بود که برای ایجاد دیواری میان مکزیک و ایالات متحده تلاش می‌کند.

به گفته دونالد ترامپ، وجود چنین دیواری برای جلوگیری از سیل مهاجران غیرقانونی و ورود مواد مخدر به ایالات متحده لازم است.

حسن روحانی اما با انتقاد از این دیوارکشی گفته بود که «امروز نمی‌توان بین مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کرد» و این اقدام‌ها «نه خدمتی به اقتصاد و نه به توسعه» می‌کند.

وضعیت دیوار مرزی ایران و پاکستان

طول مرز ایران و پاکستان ۹۵۹ کیلومتر است و این مرز سال‌ها است که با مشکلات امنیتی نظیر قاچاق مواد مخدر و ورود افراد مسلح مخالف جمهوری اسلامی روبه‌رو است.

ایران برای تقویت این مرز پیش از این در امتداد بخش‌هایی از آن خندق‌هایی کنده و دیوارها و سیم‌های خارداری را برپا کرده‌است.

در مورد جزئیات حصارهای دفاعی کنونی ایران در مرز با پاکستان مطلب زیادی منتشر نشده اما روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس در یکی از شماره‌های سال گذشته خود نوشت که ترکیب آن در طول تقریباً هزار کیلومتر بسته به نوع زمین تغییر می‌یابد و متشکل از سه نوع مانع دفاعی است که قابل توجه‌ترین ساختار آن، یک خندق سنگرمانند عظیم با عمق چهار متر و پهنای ۵ متر است.

این نشریه افزوده است که در جلوی این خندق، یک حصار پر از سیم خاردار و در پشت آن یک سراشیبی وجود دارد. در بین حصار و خندق، یک نوار از سنگ‌های کوچک وجود دارد که گروه‌های گشت، آن را برای یافتن ردی که یک نفوذ را فاش کند، بازرسی می‌کنند.

ال‌پاییس اضافه می‌کند که در دیگر نقاط، سدهایی ساخته شدند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از بسترهای رودخانه استفاده می‌کردند. در هر چند کیلومتر هم برج‌های نگهبانی وجود دارند.

یک مسئول پلیس ایران نیز در صحبت با ال‌پاییس گفت: «حتی اگر دیوار چین را بسازیم، قاچاقچیان مواد مخدر، چاره‌ای برای آن می‌اندیشند.»

چندی پیش پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل شبه‌قاره هند در گفت‌وگو با جام جم آن‌لاین با اشاره به این مانع و طرح دیوارکشی بین دو کشور گفت: «در مرحله اول دولت ایران باید بداند که دیوارکشی در مرز ایران و پاکستان تصور اشتباهی است و به نظر من اگر دولت منابع مالی را که صرف این تاکتیک می‌کند صرف بهبود وضع اقتصادی منطقه کند، بیشتر راهگشاست.»

او افزود که «اکنون منطقه سیستان همچون برخی دیگر از مناطق کشور با بحران آب مواجه است و برخی مشکلات، اقتصاد در مرز را نیز از رونق انداخته‌است؛ بنابراین دولت برای برای رفع این مشکلات باید برنامه‌ریزی کند. اکنون ما نیاز به یک رویکرد توسعه‌مدارانه در مرزهای شرقی داریم. در کنار این، راهبرد تنش‌زدایی باید در منطقه تقویت شده و ایران چالش‌های موجود با عربستان سعودی را رفع کند.»

با استفاده از ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان، جام جم، ال‌پاییس؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG