لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

تاکید نخست وزیر پاکستان بر لزوم «بازگشت روابط با ایران به وضعیت قبل از تنش»


کمیته امنیت ملی پاکستان جمعه ۲۹ دی ماه در پی تنش‌های مرزی بین اسلام‌آباد و تهران که دست کم ۱۲ کشته برجای گذاشت، موافقت خود را برای پایان تنش با ایران اعلام کرد.

نشست اضطراری کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست انوار الحق کاکر، نخست وزیر دولت موقت، پس از ناتمام گذاشتن سفر خود به نشست داووس سوئیس در اسلام‌آباد برگزار شد. عاصم منیر، فرمانده قدرتمند ارتش پاکستان نیز در این نشست حضور داشت.

کمیته امنیت ملی پاکستان در بیانیه‌ای پس از این نشست اعلام کرد که رهبران سیاسی و نظامی کشور در مورد وضعیت پس از حملات موشکی و هوایی ایران گفت‌وگو کردند و «پاسخ حرفه‌ای، مدنظر و متناسب» ارتش پاکستان را مورد تمجید قرار دادند.

بر اساس این بیانیه، این کمیته تاکید کرد که کانال‌های ارتباطی موجود بین پاکستان و ایران «باید برای رفع نگرانی‌های امنیتی دو کشور به نفع صلح و ثبات منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.»

لزوم بازگرداندن روابط به وضعیت قبل از تنش

انورالحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان نیز شامگاه جمعه گفت که به نفع اسلام آباد و تهران است که گام‌هایی برای بازگرداندن روابط به وضعیت قبل از تنش اخیر بردارند.

در این بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان آمده است که انورالحق کاکر در آغاز نشست کمیته امنیت ملی گفت، پاکستان کشوری قانونمند و صلح طلب است و به دنبال روابط دوستانه و همکاری با همه کشورها به ویژه همسایگان خود است.

طبق این گزارش، آقای کاکار تاکید کرده است که پاکستان و ایران دو کشور برادر هستند.

او گفته است: «پاکستان و ایران دو کشور برادر هستند که در طول تاریخ از روابط برادرانه و همکاری با احترام و محبت برخوردار بوده‌اند و پاکستان از همه اقدامات مثبت طرف ایرانی استقبال می‌کند.»

گزارش رسانه‌ها حاکی است که کمیته امنیت ملی پاکستان همچنین موافقت خود را ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و بازگشت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر اعلام کرده است.

تنش بین ایران و پاکستان به دنبال حمله «موشکی و پهپادی» سپاه پاسداران به آنچه که مقامات حکومتی ایران محل استقرار گروه جیش‌العدل در ایالت بلوچستان پاکستان خوانده‌اند، آغاز شد. پاکستان اعلام کرده بود که دو کودک در این حمله کشته شدند.

پاکستان نیز در پاسخ متقابل بامداد روز پنجشنبه یک روستای مرزی ایران را در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران هدف قرار داد. گفته می‌شود در این حمله دستکم ۱۰ نفر از جمله چهار کودک کشته شدند.

در همین حال، وزیر خارجه پاکستان روز جمعه در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود گفت اسلام‌آباد می‌خواهد درباره «همه موضوعات» با ایران همکاری کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، جلیل عباس جیلانی روز جمعه در گفت‌وگوی تلفتی با حسین امیرعبداللهیان گفته است کشورش بر اساس اعتماد و همکاری متقابل تمایل دارد با تهران همکاری کند.

این تماس تلفنی بعد از گفت‌وگوی تلفنی آقای جیلانی با همتای ترکیه‌ای خود و اعلام آن که پاکستان علاقه‌ای به افزایش تنش ندارد، برقرار شد.

مذاکره برای بازگشت سفرای ایران و پاکستان

در همین حال، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران نسبت به بازگشت سفرای ایران و پاکستان به پایتخت‌های دو کشور ابراز امیدواری کرده است.

رسول موسوی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«ساعتی قبل وزرای خارجه ایران و پاکستان مکالمه تلفنی بسیار خوبی در جهت بازگشت روابط به سطح عالی داشتند.»

او اضافه کرده است: «امیدوارم با کمک همکارم رحیم حیات قریشی (سفیر سابق پاکستان در ایران که هم اکنون معاونت امور منطقه‌ای وزارت خارجه این کشور را بر عهده دارد) بتوانیم با بازگرداندن سفرا به پایتخت‌ها و سفرهای متقابل وزرای خارجه رکورد جدیدی در تنش زدایی برای دو کشور برادر و دوست در رکوردهای جهانی گینس ثبت کنیم.»

تنش مرزی بین ایران و پاکستان نگرانی‌های بین‌المللی را درپی داشت. شماری از کشورهای جهان از جمله آمریکا خواستار خویشتنداری اسلام‌آباد و تهران شده بودند.

XS
SM
MD
LG