لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

ایران: آماده‌ایم با میانجی و یا بدون میانجی با عربستان گفت‌وگو کنیم


عباس موسوی می‌گوید از موضوع میانجیگری عمران خان بین ایران و عربستان مطلع نیست.
عباس موسوی می‌گوید از موضوع میانجیگری عمران خان بین ایران و عربستان مطلع نیست.

در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۲۰ مهرماه اظهار داشت، جمهوری اسلامی آماده است با عربستان سعودی بر سر مسائل منطقه‌ای با میانجی و یا بدون میانجی گفت‌وگو کند.

عباس موسوی در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر روز یکشنبه عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری بین تهران و ریاض گفته است: «از موضوع میانجی گری مطلع نیستم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با این حال اظهار داشت: «ایران بارها اعلام کرده که با میانجی و بدون میانجی آماده است با همسایگان خود از جمله عربستان گفت‌وگو و رایزنی کند که اگر سوء تفاهمی وجود دارد این سوء تفاهم‌ها برطرف شود.»

او همچنین اضافه کرد :« چنانکه اجازه ندهیم که اشخاص ثالث و کشورهای فرامنطقه‌ای از شرایط در منطقه سوء استفاده کنند و بخواهند از این طریق در امور منطقه دخالت کنند.»

در همین زمینه، دو مقام پاکستانی به رویترز گفته‌اند، سفر عمران خان به تهران به دنبال درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از او برای میانجیگری انجام می شود و هدف او در این سفر تلاش برای کاهش تنش بین ایران و عربستان است.

یکی از این دو مقام پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است، عمران خان هفته آینده هم به عربستان سفر خواهد کرد.

این مقام پاکستانی اضافه کرده است: ماموریت عمران خان این است که راه مذاکرات دو طرف یا ایجاد اعتماد بین دو رقیب منطقه‌ای، برای آغاز گفت‌وگو باز شود.

پیش از این گزارش هایی در خصوص تلاش های عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، برای میانجیگری بین ایران و عربستان مطرح شده بود.

رویترز می‌گوید، عربستان و ایران در چند منطقه خاورمیانه درگیر جنگ نیابتی هستند. از یک سوی در یمن عربستان سعودی از دولت قانونی عبدربه منصور هادی حمایت می کند و در سوی دیگر ایران حامی شبه نظامیان حوثی است.

تنش‌ها بین ایران و عربستان پس از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، بالا گرفته است.

حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ و گفتند این حملات را با استفاده از ۱۰ پهپاد انجام داده‌اند، اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

با استفاده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG