لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

اخذ ضمانت بانکی از ورزشکاران معلول برای پیشگیری از پناهندگی


فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران از اخذ ضمانت بانکی از ورزشکاران اعزامی به رویدادهای بین‌المللی خبر داد.

به تازگی پوریا جلالی‌پور که سهمیه تیروکمان پارالمپیک توکیو را کسب کرده است، حاضر نشد از هلند به ایران برگردد.

رئیس فدراسیون ایران نیز در این سفر حضور داشت. غلامرضا شعبانی‌بهار به خبرگزاری فارس گفت: «ما که نمی‌توانیم به ورزشکار غل و زنجیر بزنیم. ورزشکار باید عرق ملی داشته باشد. وقتی شب نیامد به سفارت و پلیس اطلاع دادیم. حراست نیز همراه تیم بود.»

پیشتر سامان بلاغی عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران نیز پس از پایان مسابقات جهانی در آلمان از بازگشت به ایران خودداری کرد.

دبیر فدراسیون جانبازان و معلولین به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: «از ورزشکاران ضمانت بانکی می‌گیریم. حراست وزارتخانه نیز همراه تیم است و ورزشکاران تحت کنترل‌اند اما بپذیریم که پناهندگی در اروپا خیلی راحت صورت می‌گیرد.»

محمد حسین‌پور گفت: «ورزشکارانی که از بازگشت امتناع می‌کنند برای خود و خانواده‌هایشان مشکل ایجاد می‌کنند. آنها به خاطر مسائل فرهنگی در کشور مربوطه پشیمان می‌شوند اما متاسفانه به خاطر ترس، اقدامی برای بازگشت انجام نمی‌دهند.»

او گفت تضمین بانکی ۳۰ میلیون تومان به اضافه ۱۰ هزار دلار برای ورزشکارانی است که دوپینگ‌شان مثبت اعلام شود.

دبیر فدراسیون جانبازان و معلولین درباره پناهندگی سامان بلاغی گفت: «چندین بار با او تماس گرفتیم که متاسفانه پاسخگو نبوده. از طریق خانواده‌اش اعلام کردیم که کمکش می‌کنیم بازگردد اما هنوز هیچ خبری از او نشده.»

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «زنگ خطر برای ورزش معلولین» نوشته است: «کم‌ترین مورد پناهندگی در چند دهه اخیر برای ورزشکاران معلول بود اما اخیراً حتی اخذ مبلغ قابل توجهی سفته هم نمی‌تواند ضامن بازگشت‌شان باشد.»

رئیس انجمن بسکتبال با ویلچر با انتقاد از بازتاب گسترده پناهندگی ملی‌پوش معلول در رسانه‌های ایران می‌گوید: «نمی‌دانم چرا در شرایطی که برای گزینشی پارالمپیک آماده می‌شویم با جریان‌سازی این خبر به دنبال تضعیف روحیه تیم هستند.»

مهرداد آگین گفت: ما بارها اعلام کردیم هیچ خطری سامان بلاغی را تهدید نمی‌کند اما در این میان افرادی با ایجاد ترس و وحشت مانع برگشتنش شدند.»

او که در دهه هفتاد ریاست فدراسیون بسکتبال را به عهده داشت، درباره واکنش فدراسیون به پناهندگی ورزشکارانش گفت: دنبال راهکار جدیدی هستیم تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

XS
SM
MD
LG