لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

حذف بسکتبال معلولین و فوتبال نابینایان از «کاروان قاسم سلیمانی»


تصویری که به عنوان «شانس‌بیارهای» پارالمپیک امسال توکیو انتخاب شده است
تصویری که به عنوان «شانس‌بیارهای» پارالمپیک امسال توکیو انتخاب شده است

نیمی از تیم‌ها و ورزشکاران معلول ایرانی که سهمیه حضور در پارالمپیک توکیو را کسب کرده‌اند، از کاروان اعزامی کنار گذاشته شده‌اند.

بحران اقتصادی، آسیب‌های آشکاری به فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی زده. به نحوی که جمهوری اسلامی ایران حتی برای اعزام کاروان قهرمانانش به المپیک و پارالمپیک با مشکل روبه‌روست.

مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش در مجمع فدراسیون دوچرخه‌سواری، گفت: «اگر نمی‌توانید از منابع دیگر استفاده کنید جای خود را به افراد دیگری بدهید. تا صبح هم بحث کنیم فایده ندارد. کشوری که بودجه‌اش از نفت بوده و فروش نمی‌رود قطعاً منابعش کاهش می‌یابد».

کمیته پارالمپیک ایران از مجموع ۷۳ سهمیه کسب شده توسط قهرمانانش، ۳۴ سهمیه را از هفت رشته گوناگون حذف کرده. تیم‌های بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره، همچنین کاهش سهمیه در دوومیدانی، تیروکمان، شنا و وزنه‌برداری.

سرمربی تیم فوتبال نابینایان که در المپیک ریو نایب قهرمان شدند، می‌گوید: «شوکه شدیم از این تصمیم غیر منطقی. نه کارشناسی است و نه فنی. جزو هشت تیم برتر جهانیم که سهمیه داریم، دوره قبل نیز دوم شدیم».

جواد فلفلی به خبرگزاری مهر گفت: «ملی‌پوشان ما هیچ تدارکاتی نداشتند. پایشان به هیچ توپی در میادین تدارکاتی نخورد. با این شرایط سهمیه گرفتیم آنوقت می‌گویند چون قهرمان نشدید، اعزام نمی‌شوید».

پیشتر محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته پارالمپیک گفته بود هدف این کمیته «کوچک‌سازی و کیفی‌سازی» کاروان پارالمپیک است.

همزمان با حذف رشته‌ها و سهمیه‌ها که اعتراض قهرمانان معلول را در پی داشته، کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد ایران در توکیو به نام کاروان قاسم سلیمانی و با عنوان «سردار دل‌ها» شرکت خواهد کرد.

در فاصله هفت ماه تا پارالمپیک توکیو، فوتبال نابینایان در شرایطی رد صلاحیت شده‌است که بهزاد زادعلی در المپیک ریو جزو محبوب‌ترین ورزشکاران کاروان بود. دریبل‌ها و گل‌هایش بازتاب جهانی یافت.

بسکتبال با ویلچر نیز با کسب مدال برنز آسیا و اقیانوسیه، سهمیه پارالمپیک را به دست آورده اما اعزام نمی‌شود.

سهمیه‌های اعزامی به پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو شامل والیبال نشسته قهرمان همیشگی این مسابقات است.

در دوومیدانی ۹ ورزشکار از ۱۳ نفری که سهمیه دارند اعزام می‌شوند. در تیروکمان هم پنج نفر از ۸ سهمیه. شش وزنه‌بردار از ۸ سهمیه و در تیراندازی هم سه از پنج.

برخی ستاره‌های ورزش در شبکه‌های اجتماعی از رشته‌های حذف شده حمایت کرده‌اند. حامد حدادی که سابقه حضور در ان‌بی‌ای (NBA) دارد به حمایت از تیم ملی بسکتبال با ویلچر پرداخته است.

خبرگزاری ایسنا گزارشش را با عنوان «نیمی از سهمیه‌های پارالمپیک آب رفت» منتشر کرده‌است.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به این خبرگزاری می‌گوید: «با مشکلات اقتصادی، باید اعزام کاروان را طوری مدیریت کنیم که کیفی و پرمدال باشد. در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی می‌کنیم».

هادی رضایی تأکید کرد با کاهش ورزشکاران، تعداد مربیان و همراهان نیز کاهش پیدا خواهد کرد و به گفته او «سبب کاهش هزینه‌های اضافی» می‌شود.

XS
SM
MD
LG