لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

اتهام‌های تازه‌ علیه دو نماینده بازداشت شده در نامه توکلی به علی لاریجانی


احمد عزیزی (راست)‌ و فریدون احمدی به مشارکت در اخلال در بازار سکه و طلای ایران متهم شده‌اند.
احمد عزیزی (راست)‌ و فریدون احمدی به مشارکت در اخلال در بازار سکه و طلای ایران متهم شده‌اند.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، اتهامات تازه‌ای علیه دو نماینده مجلس متهم به فساد اقتصادی مطرح کرده است.

او در نامه‌ای که خطاب به علی لاریجانی، رئيس‌مجلس ایران، فرستاده است نوشته که این دو نماینده کارت‌های بانکی‌شان را به «دو اخلال‌گر» داده‌اند تا «سوداگری و اخلال در بازار سکه و طلا» انجام دهند.

متن این نامه روز سه‌شنبه پنجم شهریور منتشر شده است.

فریدون احمدی و محمد عزیزی، نمایندگان زنجان و ابهر در مجلس، روز ۳۰ مرداد به اتهام «اخلال در بازار خودرو» بازداشت شدند. هر کدام آنها با سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شدند و در جلسه علنی روز سوم شهریور مجلس ایران حضور داشتند.

آقای توکلی همچنین گفته که دادستان تهران قبلا تخلفات این دو نماینده در زمینه «سوداگری طلا» را به اطلاع رئيس‌مجلس ایران رسانده و علی لاریجانی هم تخلفات این دو نماینده را تائید کرده است.

به گفته توکلی، علیرغم این موضوع، رئيس‌مجلس ایران درباره این دو نماینده توصیه‌هایی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کرده و برای آزادی آنها از زندان وساطت کرده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست یک موسسه نظارتی با نام «دیده‌بان شفافیت و عدالت» را بر عهده دارد،‌ با لحنی گلایه‌مندانه خطاب به لاریجانی نوشته که چنین اقداماتی «در شان رئيس‌ مجلس نیست».

او همچنین به لاریجانی توصیه کرده که مانند «یکی از سنن پسندیده در کشورهای غربی»، از استعفای افراد متخلف حمایت کند و آیین‌نامه داخلی مجلس را طوری اصلاح کند که نمایندگانی که متهم به «فساد و خیانت» هستند سلب صلاحیت شوند و تا زمان رسیدگی قضایی به پرونده‌اش از ورود به مجلس منع شوند.

پیش از این، محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفته بود که قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس درباره وضعیت نمایندگانی که مرتکب جرم شوند، سکوت کرده است.

XS
SM
MD
LG